Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
Engelsk benämning
Training of Supervisor II: Colleague and Student Supervision in School practice
Kurskod
SO702F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-08
Gäller från
2021-02-08
Behörighetskrav
Akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn, samt handledarutbildning på grundnivå om 7,5 hp eller motsvarande
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper om hur olika handlednings- och samtalsmodeller kan användas i kollega- och studenthandledning samt hur olika yrkesetiska och skolkontextuella dilemman identifieras och hanteras. Syftet är också att deltagaren ska utveckla sin förmåga att stödja och bedöma professionsutveckling.
Innehåll
Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling i såväl kollega- som i studenthandledning. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella påverkansfaktorer. I kursen diskuteras formativa och summativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen. Kursen belyser även hur yrkeskompetens kan identifieras och bedömas på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt för att stödja såväl nyutbildade lärares som lärarstudenters professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för hur komplexa yrkesetiska dilemman kan identifieras, lyftas fram och belysas i ett handledningssamtal
• identifiera kunskap om hur olika skolkulturer påverkar lärares professionsutveckling såväl som handlingsutrymme och hur detta behöver uppmärksammas och hanteras i handledningssamtalet
Färdigheter och förmåga
• kritiskt granska och utveckla kunskap om olika modeller för handledning och samtal utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
• genomföra och följa upp formativa handledningssamtal samt utföra valida bedömningar av yrkeskompetens i relation till olika styrdokument, vetenskap och beprövad erfarenhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet kunna identifiera hur sociala och kulturella faktorer påverkar handledningssituationen och hur dessa påverkansfaktorer behöver beaktas i handledningsprocessen
Arbetsformer
Undervisningen sker i huvudsak på distans med digitala lärmoment på fasta tider kombinerat med lärmoment tillgängliga under kursen som helhet samt ett campusförlagt tillfälle. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar. Undervisningen bedrivs på svenska men engelsk litteratur kan förekomma.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig uppgift (Written Assignment), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 5.
Prov 2: Muntlig presentation och seminarium (Oral Assignment and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergem, Trygve. 2000. Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur. (147 s)
Blossing, Ulf. 2008. Kompetens för samspelande skolor. Om skolorganisationer och skolförbättring. Lund: Studentlitteratur. (160 s)
Emsheimer, Peter. 2016. Ge, ta och delta i handledning. Lund: Studentlitteratur. (137 s)
Fjellström, Roger. 2006. Lärares yrkesetik. Lund: Studentlitteratur. (244 s)
Gardesten, Jens. och Hegender, Henrik. 2015. Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning: Resultatet från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och lärande/Education and Learning, 9 (2) s 69-86. (17 s). Tillgänglig via internet.
Nordänger, Ulla-Karin; Lindqvist, Per. och Hegender, Henrik. 2012. Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet?: bedömningssamtal under verksamhetsfölagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1/2, s 61-80. (19 s). Tillgänglig via internet.
Lauvås, Per. och Handal, Gunnar. 2015. Handledning och praktisk yrkesteori. 3:e uppdaterade upplagan Lund: Studentlitteratur. Kap 12-15. (62 s.). Tillgänglig via internet.
Tveiten, Sidsel. 2020. Yrkesmässig handledning – mer än ord. 4:e upplagan, Lund: Studentlitteratur. (348 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer efter kursledarens anvisningar.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad och Lunds universitet