EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet

Engelsk benämning

Training of Supervisor II: Colleague and Student Supervision in School practice

Kurskod

SO702F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-02-08

Fastställandedatum

2021-02-08

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn, samt handledarutbildning på grundnivå om 7,5 hp eller motsvarande

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper om hur olika handlednings- och samtalsmodeller kan användas i kollega- och studenthandledning samt hur olika yrkesetiska och skolkontextuella dilemman identifieras och hanteras. Syftet är också att deltagaren ska utveckla sin förmåga att stödja och bedöma professionsutveckling.

Innehåll

Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling i såväl kollega- som i studenthandledning. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella påverkansfaktorer. I kursen diskuteras formativa och summativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen. Kursen belyser även hur yrkeskompetens kan identifieras och bedömas på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt för att stödja såväl nyutbildade lärares som lärarstudenters professionsutveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för hur komplexa yrkesetiska dilemman kan identifieras, lyftas fram och belysas i ett handledningssamtal
• identifiera kunskap om hur olika skolkulturer påverkar lärares professionsutveckling såväl som handlingsutrymme och hur detta behöver uppmärksammas och hanteras i handledningssamtalet
Färdigheter och förmåga
• kritiskt granska och utveckla kunskap om olika modeller för handledning och samtal utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
• genomföra och följa upp formativa handledningssamtal samt utföra valida bedömningar av yrkeskompetens i relation till olika styrdokument, vetenskap och beprövad erfarenhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet kunna identifiera hur sociala och kulturella faktorer påverkar handledningssituationen och hur dessa påverkansfaktorer behöver beaktas i handledningsprocessen

Arbetsformer

Undervisningen sker i huvudsak på distans med digitala lärmoment på fasta tider kombinerat med lärmoment tillgängliga under kursen som helhet samt ett campusförlagt tillfälle. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar. Undervisningen bedrivs på svenska men engelsk litteratur kan förekomma.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig uppgift (Written Assignment), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 5.
Prov 2: Muntlig presentation och seminarium (Oral Assignment and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bergem, Trygve. 2000. Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur. (147 s)
Blossing, Ulf. 2008. Kompetens för samspelande skolor. Om skolorganisationer och skolförbättring. Lund: Studentlitteratur. (160 s)
Emsheimer, Peter. 2016. Ge, ta och delta i handledning. Lund: Studentlitteratur. (137 s)
Fjellström, Roger. 2006. Lärares yrkesetik. Lund: Studentlitteratur. (244 s)
Gardesten, Jens. och Hegender, Henrik. 2015. Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning: Resultatet från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och lärande/Education and Learning, 9 (2) s 69-86. (17 s). Tillgänglig via internet.
Nordänger, Ulla-Karin; Lindqvist, Per. och Hegender, Henrik. 2012. Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet?: bedömningssamtal under verksamhetsfölagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1/2, s 61-80. (19 s). Tillgänglig via internet.
Lauvås, Per. och Handal, Gunnar. 2015. Handledning och praktisk yrkesteori. 3:e uppdaterade upplagan Lund: Studentlitteratur. Kap 12-15. (62 s.). Tillgänglig via internet.
Tveiten, Sidsel. 2020. Yrkesmässig handledning – mer än ord. 4:e upplagan, Lund: Studentlitteratur. (348 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer efter kursledarens anvisningar.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

Kursen ges i samarbete med Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad och Lunds universitet