Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Training of Supervisor I: Supervision and Assessment of Teacher Students' Vocational Learning in School Based Training
Kurskod
SO424F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-02-23
Gäller från
2022-02-23
Behörighetskrav
Yrkesexamen för undervisningssektorn samt anställning på en partnerskola knuten till Malmö universitet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att kursdeltagaren utvecklar förmågan att handleda lärarstudenter och bedöma deras utveckling av yrkeskunnande.
Innehåll
I kursen problematiseras och diskuteras handledarens roll, olika samtalsmetoder och handledningsstrategier samt dess konsekvenser. För att synliggöra relationen mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande analyseras undervisningssituationer med hjälp av didaktisk analys. I kursen behandlas vad som kännetecknar lärarkvalitet och yrkeskunnande. Kursdeltagarna ges möjlighet att diskutera formativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
- identifiera och värdera val av handledningsstrategier utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet i syfte att stödja och utveckla studenters yrkeslärande
- redogöra för olika samtalsmetoder, dess genomförande och konsekvenser utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
- planera och genomföra ett handledningssamtal som tar upp relationer mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande
- identifiera och bedöma utveckling av yrkeskunnande, samt kommunicera och motivera sin bedömning på ett konstruktivt sätt.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, nätbaserade seminarier, gruppdiskussioner, kollegial respons och utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan kursdeltagare och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1: Paper (Paper) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 2: Paper (Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 4.
I kursen ingår två obligatoriska seminarier där de skriftliga uppgifterna diskuteras.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Bjerkholt, Eva. 2019. Professionshandledning för lärare. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Gardesten, Jens. 2017. Lärarkvalitetens nödvändiga grund. I Gerrevall, Per (red.). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Första utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. 77- 90. (14 s)
Gerrevall, Per. 2017. Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur, 107-123. (16 s)
Gerrevall, Per. 2017. Former för bedömning av lärarkvalitet. I Gerrevall, Per. (red.). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur. 124-136. (13 s)
Håkansson, Jan. 2017. Lärarkvalitet ur forskningens perspektiv. I Gerrevall, Per. (red.). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur. 31-40. (10 s)
Lindqvist, Per & Nordänger, Ulla-Karin. 2017. Att skilja agnarna från vetet – om underkännanden i lärarutbildningens vfu. I Gerrevall, Per. (red.). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur. 192 – 211. (20 s)
Maltén, Arne. 1998. Kommunikation och konflikthantering: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. (208 s)
Sellbjer, Stefan. 2017. Underkännandets praktik i lärarutbildningens kärna. I Gerrevall, Per. (red.). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur. 212 – 230. (19 s)
Sträng, Monica. (red.). 2005. Samspel för lärande. Didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund: Studentlitteratur. Inledningen samt kap. 3 och 4. (70 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.