Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Tillämpad konstruktion
Engelsk benämning
Applied Design
Kurskod
MT159A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-15
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Godkända kurser:
- MT106A - Mekanik 7,5 hp
- MT149A - Hållfasthetslära 7,5 hp
- MT157A - Maskinelement 7,5 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Syfte
Kursen syftar till att studenten konstruerar och bygger en produkt samt utvecklar fördjupad förståelse för och erfarenhet av arbete i projekt där deltagarna besitter olika kompetenser.
Innehåll
Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå lärande- och utvecklingsprocesser i projekt
- ha kunskap om teknikutveckling utifrån organisatoriska och samhälleliga perspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att med helhetssyn hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
- identifiera, värdera och inhämta nödvändig information för lösningen av konkreta problem
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- sammanställa och muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och vid sådana presentationer kunna diskutera och försvara framlagda slutsatser genom att utnyttja den kunskap och de argument som ligger till grund för resultaten
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha utvecklat ett ansvarsfullt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot den egna projektgruppen
- ha utvecklat ett akademiskt förhållningssätt till rapportskrivning och seminariedeltagande
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga aspekter
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och projektarbete.
Bedömningsformer
Examination sker genom muntlig och skriftlig redovisning.
För Godkänt betyg krävs: godkända skriftliga inlämningar (3,5 hp), godkänd muntlig redovisning (1,5 hp) och godkänt projektarbete (2,5 hp).
För Väl godkänd krävs dessutom att projektet och den individuella redovisningen påvisar individuellt väl godkänd prestation och deltagande i arbetet och i gruppen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
- Ulrich, Karl T. & Eppinger, Steven D. (2014). Produktutveckling: konstruktion och design. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur:
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.