Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2019-12-20

Kursplan med gällandedatum 2019-12-20

Benämning

Matematik och lärande: Fördjupad analys

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Extended Analysis

Kurskod

ML726C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2019-12-20

Gäller från

2019-12-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML703C Matematik och lärande: Grundläggande analys (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda sina kunskaper inom matematisk analys samt vidareutveckla sitt ämnesdidaktiska kunnande av relevans förundervisning inom gymnasieskolan. Studenten vidareutvecklar även sin förmåga att använda digitala verktyg av skilda slag i matematikundervisningen.

Innehåll

Under kursen ges studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper om funktionsklasser, gränsvärdesbegreppet och kontinuitet, derivator och deras tillämpningar, primitiva funktioner och integraler med tillämpningar. Vidare behandlas polynomutvecklingar, differentialekvationer och matematiska modeller.
Studenten arbetar med att lösa matematiska problem med hjälp av analysens verktyg och begrepp. Problemen hämtas från såväl vardagssituationer som från tillämpningar inom naturvetenskap. Studenten tränar också att själv formulera problem inom området och att diskutera problemens relevans för gymnasiets olika kurser.
Vidare arbetar studenten med olika digitala verktyg som kan användas i undervisning inom olika gymnasiekurser.
Användandet av medierande verktyg i matematikundervisning relateras till ämnesdidaktisk forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder samt genomföra vissa centrala bevis inom matematisk analys
  • använda matematisk analys vid problemlösning och modellering av realistiska situationer och förlopp
  • åskådliggöra analysens begrepp och metoder i en för gymnasieelever relevant kontext
  • hantera olika digitala verktyg i undervisningssyfte och diskutera hur dessa kan stödja elevers utveckling av matematiska förmågor
  • diskutera och kritiskt värdera betydelsen av artefakter och olika medierande verktyg i matematikundervisningen

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.

Bedömningsformer

Prov 1 (2001): Skriftlig salstentamen och muntlig uppföljning (Written and Oral Exam), 8,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och del av lärandemål 2 (använda matematisk analys vid problemlösning ... av realistiska situationer och förlopp).
Prov 2 (2002): Skriftlig hemtentamen (Written Home Exam), 1,5 hp. I detta prov examineras del av lärandemål 2 (använda matematisk analys vid .... modellering av realistiska situationer och förlopp).
Prov 3 (2003): Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga prov. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (230 s.)
Övningar i Endimensionell analys. (2011). Lund: Studentlitteratur. (134 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).