UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och bedömning

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Probability, Statistics and Assessment

Kurskod

ML724B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-05-26

Fastställandedatum

2021-05-26

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: LL204G-Självständigt arbete i fördjupningsämnet. Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin egen kunskap om sannolikhetslära och statistik för undervisning i F-3.
Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin förståelse av bedömning och dess funktion att stödja språk- och kunskapsutveckling.

Innehåll

I kursen behandlas begrepp och resonemang inom sannolikhet och statistik samt lärande och undervisning inom detta område i vilket användande av digitala verktyg ingår. Vidare behandlas perspektiv på bedömning som en del av matematikundervisningen och forskning om elevers lärande i ett F-3-perspektiv.
I kursen ingår också vad som kännetecknar läsning och skrivande av vetenskapliga texter.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. identifiera och definiera samt i resonemang använda relevanta begrepp och representationsformer inom sannolikhet och statistik
  2. redogöra för hur elevers kunskaper om begrepp samt förmåga att föra och följa resonemang i sannolikhet och statistik kan utvecklas
  3. diskutera och problematisera olika sätt att bedöma och dokumentera lärande inom matematik
  4. bedöma och analysera elevprestationer utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
  5. beskriva och diskutera hur undervisning i sannolikhet och statistik kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv, där digital teknik ingår, så att varje elevs lärande och utveckling främjas

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier och självstudier.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Björklund Boistrup, Lisa. (2013). Bedömning i matematik pågår!: återkoppling för elevers engagemang och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Liber. (kapitel 1 och 5) (50s)
Grettve, Anna; Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 2,3,5, 8 och 9) (90 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (kapitel 7 ,10 och 11) (50 s)
Gustafsson, Jan-Eric & Erickson, Gudrun (2018). Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4), (20 s) DOI: http://dx.doi.org/10.5617/adno.6434
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket (15 s)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (2017). Utvärdering och bedömning i skolan – för vem och varför? Stockholm: Natur & Kultur. (80 s)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29, (4-14).
Solem, Ida; Heiberg, Alseth; Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn. (2019). Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs F-3.(Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (100 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine (2014). Bedömning i förskolans dokumentationspraktiker: fenomen, begrepp och reglering. Pedagogisk forskning i Sverige, 4-5, (403-437). Swedish Educational Research Association.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer 200 sidor.

Kursvärdering

Studenten som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenten. (HF 1:14).