UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2017

Kursplan hösten 2017

Benämning

Matematik för spelutvecklare

Engelsk benämning

Mathematics for Game Developers

Kurskod

MA127A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2014-09-01

Fastställandedatum

2014-02-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b / 3c. Eller: Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 3/A3.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling. Kursen ingår inte något huvudområde.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för de grundläggande principerna av kroppsrörelse i planet och rymden och att lära sig grunderna om mängdlära, talteori och matematisk beskrivning om förflyttning, rotation samt spegling av objekt.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
  • mängdlära
  • talteori (delbarhet, Diofantisk ekvation, kongruens)
  • summor (aritmetisk, geometrisk summa)
  • induktion och rekursion
  • plangeometri (rät linje, triangel, cirkel, ellips, parabol)
  • vektorer
  • linjer och plan
  • matriser
  • avbildningar

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för grundläggande begrepp inom mängdlära
  • redogöra för grundläggande kunskap om talteori (primtal, delbarhet, kongruens, induktion och rekursion)
  • redogöra för grundläggande matematiska sätt att flytta, rotera och spegla ett föremål
  • visa förståelse för vilka matematiska metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
  • tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
  • visa grundläggande kunskap om vektorer och matriser
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • tillämpa grundläggande logik om algoritmer
  • tillämpa grundläggande egenskaper om primtal
  • tillämpa enklare geometri samt trigonometri
  • ställa upp matriser för en förflyttning, rotation och spegling
  • själv utföra enklare matrisoperationer samt att ta del av en större beräkning på matrisform med hjälp av datorprogram
  • tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
  • skriva programkod för en kropps rörelsesituation
  • uppvisa färdighet och förmåga för att kunna fördjupa sig i de områden som behövs för den egna spelidén
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt förhålla sig till matematik i programkod
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, övningar, datorlaborationer och seminarier. Studenterna arbetar självständigt och i grupp med datorlaborations- och seminarieuppgifter.
Föreläsningar ca 48 timmar, datorlaborationer ca 4 timmar, övningslektioner ca 16 timmar, seminarier ca 4 timmar, samt självstudier ca 128 timmar.

Bedömningsformer

Krav för Godkänd: Godkänd tentamen 6 hp, godkända muntliga och skriftliga redovisningar för seminarieuppgifter 1 hp samt godkända datorlaborationer 0,5 hp.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på tentamen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur:
  • Kompendium i linjär algebra, Malmö högskola
  • Lengyel, Eric (2012) Mathematics for 3D game programmering and computer graphics, 3rd Edition, Cengage Learning PTR, Boston
Referenslitteratur:
  • Ekstig, Kerstin & Vretblad, Anders (2006) Algebra och Geometri, 2:a upplagan, Gleerup, Malmö

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).