Kursplan hösten 2017
        
    
        Kursplan hösten 2017
    
    Benämning
            Matematik för spelutvecklare
        Engelsk benämning
            Mathematics for Game Developers
        Kurskod
            MA127A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för teknik och samhälle
        Fastställandedatum
            2014-02-28
        Gäller från
            2014-09-01
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet + Matematik 3b / 3c. Eller: Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 3/A3.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling. Kursen ingår inte något huvudområde.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för de grundläggande principerna av kroppsrörelse i planet och rymden och att lära sig grunderna om mängdlära, talteori och matematisk beskrivning om förflyttning, rotation samt spegling av objekt.
Innehåll
        Kursen innehåller följande moment:
- mängdlära
 - talteori (delbarhet, Diofantisk ekvation, kongruens)
 - summor (aritmetisk, geometrisk summa)
 - induktion och rekursion
 - plangeometri (rät linje, triangel, cirkel, ellips, parabol)
 - vektorer
 - linjer och plan
 - matriser
 - avbildningar
 
Lärandemål
        Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom mängdlära
 - redogöra för grundläggande kunskap om talteori (primtal, delbarhet, kongruens, induktion och rekursion)
 - redogöra för grundläggande matematiska sätt att flytta, rotera och spegla ett föremål
 - visa förståelse för vilka matematiska metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
 - tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
 - visa grundläggande kunskap om vektorer och matriser
 
Färdighet och förmåga 
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa grundläggande logik om algoritmer
 - tillämpa grundläggande egenskaper om primtal
 - tillämpa enklare geometri samt trigonometri
 - ställa upp matriser för en förflyttning, rotation och spegling
 - själv utföra enklare matrisoperationer samt att ta del av en större beräkning på matrisform med hjälp av datorprogram
 - tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
 - skriva programkod för en kropps rörelsesituation
 - uppvisa färdighet och förmåga för att kunna fördjupa sig i de områden som behövs för den egna spelidén
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt förhålla sig till matematik i programkod
 - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
 
Arbetsformer
        Undervisning sker i form av föreläsningar, övningar, datorlaborationer och seminarier. Studenterna arbetar självständigt och i grupp med datorlaborations- och seminarieuppgifter.
Föreläsningar ca 48 timmar, datorlaborationer ca 4 timmar, övningslektioner ca 16 timmar, seminarier ca 4 timmar, samt självstudier ca 128 timmar.
Bedömningsformer
        Krav för Godkänd: Godkänd tentamen 6 hp, godkända muntliga och skriftliga redovisningar för seminarieuppgifter 1 hp samt godkända datorlaborationer 0,5 hp.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Rekommenderad litteratur:
- Kompendium i linjär algebra, Malmö högskola
 - Lengyel, Eric (2012) Mathematics for 3D game programmering and computer graphics, 3rd Edition, Cengage Learning PTR, Boston
 
Referenslitteratur: 
- Ekstig, Kerstin & Vretblad, Anders (2006) Algebra och Geometri, 2:a upplagan, Gleerup, Malmö
 
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).