Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2021-05-26

Kursplan med gällandedatum 2021-05-26

Benämning

Likabehandling, stöd till lärande och specialpedagogik

Engelsk benämning

Equal Treatment, Support for Learning and Special Education

Kurskod

LL281P

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2021-05-26

Gäller från

2021-05-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

GXX

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att granska samspelet mellan skolans organisation, undervisning, lärares förhållningssätt och individens lärande. Kursen syftar även till att studenten utvecklar förmågan att skapa klassrumsmiljöer och undervisning som kan möta elevers olikheter på ett sådant sätt att barn och ungas lärande och utveckling kan främjas.

Innehåll

I kursen studeras variation utifrån klass, kön, etnicitet, olika trosuppfattningar, ålder och funktionsvariation utifrån internationella överenskommelser, lagstiftning och aktuell forskning samt forskning som rör hur hinder och svårigheter kan undanröjas i olika lärmiljöer. I kursen behandlas även åtgärdsprogram, hur dessa utformas och följas upp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för internationella överenskommelser, befintlig lagstiftning och aktuell forskning rörande respekt för variation med avseende på klass, kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ålder och funktionsvariation samt alla dessa faktorers betydelse för lärares arbete i skolan,
2. identifiera vilket stöd elever behöver av extra anpassningar och hur detta stöd kan genomföras utifrån aktuell forskning,
3. ge förslag på hur förebyggande arbete kan undanröja hinder och svårigheter i olika lärandemiljöer på individ- och gruppnivå,
4. redogöra för hur åtgärdsprogram genomförs och utvärderas i samverkan mellan berörda aktörer.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Prov 1: Paper (Paper), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Paper med efterföljande seminarium (Paper and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Almqvist, Lena; Malmqvist, Johan & Nilholm, Claes (2015). Vilka stödinsatser främjar uppfyllelse av kunskapsmål för elever i svårigheter? En syntes av meta-analyser.: Delrapport från SKOLFORSK-projektet: Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (64 s.)
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Butterworth, Brian & Yeo, Dorian (2010). Dyskalkyli att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Stockholm: Natur och Kultur. (124 s.)
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 s.)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber. (204 s.)
Persson, Bengt (2019) Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 4:e uppl. Stockholm: Liber (186 s.)
Runström Nilsson, Petra (2014). Pedagogisk kartläggning: att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. 3:e uppl. Malmö: Gleerups. (134 s.)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).