Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Styrdokument, ämnesdidaktik och bedömning
Engelsk benämning
Curriculum, Didactics and Assessment
Kurskod
LL213P
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-01-07
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar fördjupade kunskaper om lärande, didaktik, ämnesdidaktik, metodik, bedömning och betygssättning i relation till gällande styrdokument och de krav som ställs i den kommande yrkesutövningen. Här ingår att utveckla ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare. Studenten ska även utveckla en fördjupad förmåga att skapa lärande och utvecklande situationer för alla elever. Vidare ska studenter utveckla förmågan att kritisk granska och använda olika resurser för lärande, även digitala medier.
Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1: Styrdokument, didaktik, ämnesdidaktik och bedömning, 9 högskolepoäng
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 högskolepoäng
Innehåll
Kursens huvudtema är didaktik, styrdokument och bedömning utifrån en vetenskaplig grund och ungas och vuxnas kunskapsutveckling. Fokus i kursen ligger på lärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande, didaktik, ämnesdidaktik och bedömning. Studenterna arbetar med skolans styrdokument, tolkning av mål, centrala innehåll och kunskapskrav samt planerar och genomför lärandesituationer med olika val av resurser för lärande. I kursen utvecklar och utvärderar studenterna lektions- och terminsplaneringar och olika former av bedömningsunderlag, formativa såväl som summativa, med koppling till didaktisk och, ämnesdidaktisk forskning och den kommande yrkesutövningen. Studenten utvärderar och drar slutsatser om den genomförda lektions- och terminsplaneringen samt de olika pedagogiska bedömningarna i relation till didaktisk, ämnesdidaktisk forskning och till skolans styrdokument. En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1: Styrdokument, didaktik, ämnesdidaktik och bedömning, 9 högskolepoäng
- beskriva och kritiskt granska hur synsätt på kunskap, lärande och elever uttrycks i styrdokument samt relatera och värdera detta synsätt till undervisningsämnet, aktuell forskning och yrkesutövningen
- välja och analysera resurser för lärande i utformningen av lärandesituationer med utgångspunkt i teorier om lärande, styrdokument, elevers förutsättningar och behov samt krav i yrkesutövningen
- planera, genomföra, utvärdera och analysera undervisning och ta ställning till didaktikens centrala frågor med utgångspunkt i teorier om lärande, ämnes-/ kursplaner samt elevers förutsättningar och behov
- problematisera samband mellan vardagsspråket och det ämnesspecifika språket samt elevers kunskapsutveckling
- utveckla, använda och kritiskt granska olika former för bedömning och utvärdering av undervisningens resultat och elevers insatser i relation till styrdokument, ämne, didaktiska såväl som ämnesdidaktiska perspektiv för att sammanställa, synliggöra och kommunicera elevers utveckling samt självvärdera och dra slutsatser om den pedagogiska praktiken.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 högskolepoäng
- reflektera över sin lärarroll med tydlig och relevant koppling till de teoretiska studierna samt formulera slutsatser för den egna professionsutvecklingen
- planera och leda undervisning utifrån verksamhetens mål och med ett relevant ämneskunnande samt med beaktande av elevers intressen, förmågor och behov
- kommunicera och samverka med elever och vuxna på ett tydligt, lyhört och ansvarsfullt sätt i enlighet med skolans uppdrag.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt arbete, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och lärare genom att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade kunskapsutbyten och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts även ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Styrdokument, didaktik, ämnesdidaktik och bedömning, 9 högskolepoäng
Examinationen av kursens lärandemål sker genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Den tredje inlämningsuppgiften presenteras och diskuteras under ett avslutande examinationsseminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 högskolepoäng
Studenten dokumenterar sin pedagogiska verksamhet utifrån kursens innehåll och reflekterar över forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap i relation till den egna undervisningen och utvecklingsområdena analys- och reflektionsförmåga, didaktisk kompetens samt kommunikativt och demokratiskt ledarskap vilka konkretiserar kursens lärandemål och beskrivs i matriserna i skriften "På väg mot läraryrket".
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Styrdokument, ämnesdidaktik och bedömning, 9 högskolepoäng
Hajer, Maaike & Meestrina, Theun (2014). Språkinriktad undervisning. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (245 s.)
Hattie, John (2012). Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. (s.57 - 196)
Hattie, John & Timperley, Helen (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. (31 s.)
Hopman, Stefan (1997). Wolfgang Klafki och den tyska didaktiken. I Michael Uljens (red.) Didaktik. (s. 198 – 214) Lund: Studentlitteratur. (16 s.) Delas ut i samband med kursstart.
Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. 3:e uppl. (215 s.)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – hur, vad och varför. Skolverket: Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 (136 s.)
Lindström, Lars; Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (2014). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholms Universitets förlag. 2:a uppl. (valda delar ca 100 s.)
Skolverket (2013). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 (22s.)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stödmaterial. Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 (77 s.)
Dessutom tillkommer litteratur av relevans för ämnesinriktningen. Denna litteratur väljs i samband med kursstart.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.