UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2020

Kursplan hösten 2020

Benämning

Skola, värdegrund och samhälle

Engelsk benämning

School, Values and Society

Kurskod

LL212P

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2018-01-15

Fastställandedatum

2017-11-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om skolans uppdrag, styrning och organisation samt om ideologiska och vetenskapliga synsätt inom skolan. Studenterna ska vidare utveckla sin förståelse för det läroplansteoretiska området, skolans verksamhet och värdegrund ur ett historiskt, lokalt, nationellt och internationellt perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenterna ska utveckla sina förmågor att söka, sammanställa och värdera kunskap om skolan samt använda digitala medier i kommunikation.

Innehåll

Fokus i kursen ligger på grundskolans alternativt gymnasieskolans och vuxenutbildningens roll i samhället. Skolans uppdrag, styrning, organisation samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt inom skolan behandlas. Det läroplansteoretiska området, skolans uppdrag och värdegrund diskuteras ur såväl ett nationellt som ett internationellt perspektiv.
Undervisningsaktiviteterna består framför allt i analys och kritisk granskning av handlingsplaner, läroplaner, skollag, förordningstexter och internationella konventioner i relation till pedagogiska synsätt och vetenskapliga teorier. Särskilt beaktas undervisning om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen. Inom kursen ges studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att söka och värdera källor för att belysa en fråga ur olika perspektiv.
En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • analysera skolans uppdrag, styrning och organisation i ett nationellt och internationellt perspektiv
  • analysera och ge exempel på hur värdegrunden kommer till uttryck i skolans handlingsplaner
  • kritiskt granska läroplaners konstruktion samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt kommer till uttryck i dessa
  • formulera en avgränsad och för kursen central fråga samt söka, sammanställa och förhålla sig kritisk till relevanta källor för att belysa frågan ur olika perspektiv

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer: grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts även ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserade lärandeformer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.

Bedömningsformer

Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Kursen har två skriftliga uppgifter, den ena i grupp, den andra är individuell. Den muntliga uppgiften är en gruppresentation av ett eget valt tema. I alla tre uppgifterna adresseras alla lärandemål. En samlad bedömning görs av de tre uppgifterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
DO (2012) Lika rättigheter i skolan Tillgänglig via http://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-lika-rattigheter-skolan.pdf (valda delar ca 50 s.)
Dolk, Klara. Bångstyriga barn: makt, normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront. (299 s.)
Kumashiro Kevin (2000) ‘Toward a Theory of Anti-Oppressive Education’ Review of Educational Research. 70(1): 25-53
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & kultur (kap. 1-4 och 12-14)
Lena Martinsson & Eva Reimers (red.) (2014) Skola i normer. Malmö: Gleerup (223 s.)
Skolverket (2013). Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer (93 s.)
Regeringskansliet, 2014. Konventionen om barnets rättigheter med strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige . Tillgänglig via http://www.regeringen.se/contentassets/586fa7da22e74ed7a9e8a5bd41d101fe/konventionen-om-barnets-rattigheter---med-strategi-for-att-starka-barnets-rattigheter-i-sverige-s2014.025

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.