Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Olika vägar till kunskap i modersmålsundervisningen
Engelsk benämning
Different approaches in mother tongue tuition
Kurskod
KS176F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2010-06-11
Gäller från
2011-01-19
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om såväl olika inlärningsstilar och pedagogiska inriktningar som studieteknik och organisationsmodeller för studiehandledning. Studenterna ska också vidareutveckla sin förståelse för språkutveckling och hur denna hänger ihop med val av stoff och arbetsformer i en kreativ process där interaktion och kommunikation är avgörande. Syftet är också att studenterna ska utvecka en ökad kännedom om det svenska språkets struktur i såväl tal som skrift.
Innehåll
Kursens bärande tanke är att språk- och kunskapsutveckling hänger ihop med val av stoff och arbetsformer samt är en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation är avgörande. Diskussioner förs om hur inkludering kan främjas i den kulturellt heterogena skolan och hur pedagogen kan verka för en flerstämmig lärandemiljö där barn och ungdomar ges likartade möjligheter till delaktighet och lärande. Särkskilt uppmärksammas kunskapsinhämtning på modersmålet och studiehandledning. I kursen behandlas vidare olika inlärningsstilar och pedagogiska inriktningar samt studieteknik och studiehandledning. Dessutom fokuseras strukturer i det svenska språket i ett funktionellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda relevanta teoretiska begrepp för att reflektera över barns och ungas utveckling och lärande
- exemplifiera och problematisera kring olika lärstrategier och läroprocesser
- redogöra för betydelsen av skapande processer i det pedagogiska arbetet i syfte att skapa ett flerstämmigt klassrum
- kritiskt granska och värdera texter som elever möter i olika läromedel
- beskriva och kommenterar svenska språkets strukturer och regler i ett kontrastivt perspektiv.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och kursträffar. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligatoriska campusförlagda träffar.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. Den första består av att studenterna utifrån egen skriftlig dokumentation av relevanta teoretiska begrepp med kurskamraterna reflekterar över barns och ungas socialisation, utveckling och lärande. Den andra delen består av en individuell muntlig redovisning där studenten ska förklara betydelsen av skapande processer i det pedagogiska arbetet för att skapa ett flerstämmigt klassrum, där samtalet står i fokus. Den tredje delen består av en parvis genomförd skriftlig läromedelsgranskning, där läromedelstexter som barn kan tänkas möta i för- och grundskola analyseras och diskuteras utifrån ett såväl innehållsmässigt som språkligt perspektiv.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alerby, Eva (2000) Lära om lärande. Lund: Studentlitteratur (229 s)
Carlgren, Ingrid red (1999) Miljöer för lärande. Lund: Studentlitteratur (228 s)
Claesson, Silva (2002) Spår av teorier i praktiken. Studentlitteratur (120s)
Doverborg, Elisabeth och Pramling, Ingrid (1996). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Stockholm: Liber AB. (152 s)
Dysthe, Olga (1995) Det flerstämmiga klassrummet Lund: Studentlitteratur. ( 250s)
Hessel, Agnéta och Ekberg, Camilla (red) (2008) Modersmålslärare berättar. (120s)
Holm-Ljung, Magnus & Ohlander, Sölve (1971) Allmän grammatik.Gleerups (240s) eller annan valbar grammatikbok
Kullberg, Birgitta (2004) Lust- och undervisningsbaserat lärande. Lund: Studentlitteratur. (194 s)
Lendahls Brigit&Runesson, Ulla (1995) Vägar till elevers lärande. Studentlitteraur (150s)
Strandberg, Leif. (2006). Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar. Norstedts Akademiska Förlag (212 s).
Svedberg, Lars& Zaar Monica (2003) Boken om pedagogerna (urval 175s)
Kurspaner i modersmål, svenska och svenska som andraspråk
Artiklar och aktuella uppsatser tillkommer (150s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.