Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Vetenskaplig praktik: teori och metod
Engelsk benämning
Research Practices: Theory and Method
Kurskod
KK415B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-10
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Antagen till programmet Grafisk Design(KGGRD) och godkända resultat i samtliga kurser som ingår i programmet Grafisk design på termin 1 och 2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Genom litteraturstudier, diskussioner samt teoretiskt och metodiskt specifika övningar tränar sig studenterna att kritiskt, självständigt och i grupp, undersöka visuell och gestaltande kommunikation som en förberedelse för examensarbete på kandidatnivå. Studenterna får steg för steg tillägna sig den vetenskapliga undersökningens gång, från etableringen av ett undersökningsobjekt till kunskapsproduktion i den akademiska uppsatsformen.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment:
Vetenskaplig kunskap (3 hp)
Syftet med det första momentet är att studenterna genom litteraturstudier ska tillägna sig grundläggande kunskap och teoretiska begrepp om vetenskapliga praktiker inom fältet visuell kommunikation och grafisk design, med fokus på kvalitativa och praktikbaserade metoder. Visuell kommunikation behandlas utifrån historisk och samtida global kontext. Momentet examineras i form av en hemtentamen omfattande 3 hp.
Teori och metod i laborativ form (7 hp)
Under det andra momentet genomför studenterna i grupp praktikbaserade teorilaborationer, där områdesrelevanta teorier och metoder ska appliceras på tre gemensamma cases, med stigande svårighetsgrad. Casen har anknytning till en samtida och global kontext, samt till studenternas vardag. I laboratorierna ska studenterna analysera visuell kommunikation och grafisk design i sin kontext och med utgångspunkt i casets brief producera och kommunicera ett resultat. Laboreringarna förbereds genom föreläsningar, stöds av grupphandledning och examineras efter varje avslutat case i muntlig och multimodal form. Examinationen av det första caset omfattar 1,5 hp, det andra 2,5 hp, och det tredje caset 3 hp.
Vetenskaplig undersökning (2 hp) och individuell uppsats (3 hp)
Under det tredje momentet genomför studenterna i grupp en vetenskaplig undersökning inom huvudområdet: fastställa forskningsfråga, undersöka tidigare kunskap, planera forskningsaktiviteter, samla in data, sammanställa, analysera och skriva samman till en uppsats. Genom att genomföra en undersökning får studenten tillämpa kunskaper i vetenskaplig metodik samt skaffa sig övning och erfarenheter inför examensarbetet. Arbetet med undersökningen och den individuella uppsatsen stöds av grupphandledning. Den vetenskapliga undersökningen examineras i form en muntlig redovisning i grupp (2 hp), samt en individuell uppsats (3 hp).
Lärandemål
Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vetenskapliga grundbegrepp och beskriva olika typer av kunskapsproducerande praktiker inom huvudområdet och kunna ge exempel på aktuella forskningsfrågor och redogöra för deras betydelse för området (Lärandemål 1).
Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa kvalitativa samt relevanta praktikbaserade teorier och metoder för att undersöka och producera visuell kommunikation i sin kontext (Lärandemål 2).
- utföra en undersökning inom visuell kommunikation respektive grafisk design från planering, metod- och materialval, genomförande och analys till dokumentation i form av en uppsats (Lärandemål 3),
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt och självständigt värdera konsekvenserna av visuell kommunikation samt kommunikatörers ansvar för de budskap de medverkar till att sprida (Lärandemål 4) .
- värdera professionellt utövande utifrån etiska, demokratiska och miljörelaterade perspektiv (Lärandemål 5),
- visa förmåga att bedöma sitt kunskapsbehov i relation till olika undersökningsobjekt (Lärandemål 6).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledningar, workshops och grupparbete.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
I momentet Vetenskaplig kunskap (3 hp) examineras lärandemål 1 genom en hemtentamen.
I momentet Teori och metod i laborativ form (7 hp) examineras lärandemålen 2, 3 och 4 i grupp i muntlig och multimodal form.
I momentet Vetenskaplig undersökning och individuell uppsats examineras lärandemålen
2, 3, 5 och 6, först genom en i grupp genomförd vetenskaplig undersökning (2 hp) och därefter i form av en individuell uppsats som baseras på grupparbetet (3 hp).
Vid omexaminationer av moment i laborativ form råder särskilda omständigheter. Studenter som inte deltagit vid det ordinarie examinerande tillfället examineras genom en skriftlig tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Denscombe, Martyn (2009). Forskningshandboken. Lund: Studentlitteratur.
Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Studentlitteratur.
Hall, Stuart (1997). Representation. Cultural representations and signifying practices. London: Sage
Hansson, Bengt (2011). Skapa vetande: vetenskapsteori från grunden. Lund: Studentlitteratur
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen (2006). Reading Images: Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Rose, Gillian (2011) Visual Methodologies. London: Sage
Thorpe, Anne (2008). Design för hållbar utveckling. Stockholm: Raster.
Referenslitteratur:
Alvesson, Mats och Sköldberg, Kaj (2008)Tolkning och reflektion. Lund: Studentlitteratur.
Kjörup, Sören (2004) Semiotik. Lund: Studentlitteratur.
Pink, Sara (2006) Doing Visual Ethnography. London: Sage
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.