Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Verksamhetsförlagda studier - Reflektion i den egna praktiken
Engelsk benämning
Internship - Reflecting on one's own practice
Kurskod
KK144B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-07
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
1. Avslutat minst 120hp inom ett av programmen Grafisk design (KGGRD), Interaktionsdesign (TGIND), Medie- och kommunikationsvetenskap (HGMKV), Scenproduktion (KGSPR) eller Visuell kommunikation (KGVIK).
2. Av institutionen godkänd praktikplats omfattande minst 15 veckor.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på kandidatnivå.
Syfte
Verksamhetsförlagda studier sker under terminstid. Studierna kan genomföras i en internationell, nationell eller lokal organisation (statlig, kommunal, en förening eller ett företag) som är relaterad till studentens huvudområde för studierna.
Studenten måste själv ordna verksamhetsplats. Verksamhetsplatsen ska godkännas av kursansvarig i samråd med programansvarig och omfattningen ska vara minst 15 veckor.
Innehåll
Verksamhetsförlagda studier sker under terminstid. Studierna kan genomföras i en internationell, nationell eller lokal organisation (statlig, kommunal, en förening eller ett företag) som är relaterad till studentens huvudområde för studierna.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1) kunna presentera fördjupad kunskap om och förståelse av praktiskt arbete med frågor som rör huvudämnet och kunna presentera kunskap om och förståelse av hur delar av arbetsmarknaden/branschen är uppbyggd.
2) kunna identifiera och beskriva sina egna kunskaper och kompetenser i relation till möjliga uppdragsgivare och samarbetspartners inom sitt huvudområde.
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten:
3) uppvisa förmåga att tillämpa teoretiska kunskaper från tidigare studier i praktisk verksamhet;
4) kunna beskriva och diskutera, både muntligt och skriftligt, erfarenheter från praktik, inom en given tidsfrist;
5) ha förmågan att redogöra för ett relevant ämne eller en fråga, som väljs individuellt, och som varit i fokus under praktikperioden;
6) kunna värdera och reflektera över sin egen professionella praktik i relation till en omvärldsanalys av sitt tilltänkta yrkesområde
Värderingsförmåga och kommunikationsförmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
7) kunna presentera olika frågeställningar inom det egna ämnesområdet som kan vara av betydelse för arbetslivet;
8) visa förmåga att självständigt identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper inom aktuella ämnesområden.
Arbetsformer
Studenten kommer under kursen att ta del av verksamhetsförlagd praktik, relevant i förhållande till innehållet i sitt utbildningsprogram. De föreläsningar och seminarier som genomförs under praktikperioden kommer att genomföras över internet.
Bedömningsformer
Kursen har två examinationsmoment. Lärandemål 1 och 2 prövas genom ett halvterminsseminarium (kan göras via internet) inklusive en reflekterande rapport (10 hp). Lärandemål 1 till 8 prövas genom en skriftlig slutrapport där studenten reflekterar över sina erfarenheter från praktiken. I rapporten ska studenten reflektera över sin personliga kapacitet och arbetsmarknaden i stort, samt problematisera ett ämne eller en fråga som har varit aktuell under praktiken. Rapporten presenteras på ett seminarium (ej nätbaserat) i slutet av kursen (20 hp).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ämnesspecifik valbar litteratur med koppling till temaområdet som studenten kommer att arbeta med väljs i samråd med praktikhandledaren.
Exempel på kurslitteratur kan vara:
Granström, Kjell (2006). Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur.
Schön, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity, Cambridge University Press.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.