EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2015

Kursplan hösten 2015

Benämning

Verksamhetsförlagda studier - Reflektion i den egna praktiken

Engelsk benämning

Internship - Reflecting on one's own practice

Kurskod

KK144B

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2014-09-01

Fastställandedatum

2014-05-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

1. Avslutat minst 120hp inom ett av programmen Grafisk design (KGGRD), Interaktionsdesign (TGIND), Medie- och kommunikationsvetenskap (HGMKV), Scenproduktion (KGSPR) eller Visuell kommunikation (KGVIK).
2. Av institutionen godkänd praktikplats omfattande minst 15 veckor.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på kandidatnivå.

Syfte

Verksamhetsförlagda studier sker under terminstid. Studierna kan genomföras i en internationell, nationell eller lokal organisation (statlig, kommunal, en förening eller ett företag) som är relaterad till studentens huvudområde för studierna.
Studenten måste själv ordna verksamhetsplats. Verksamhetsplatsen ska godkännas av kursansvarig i samråd med programansvarig och omfattningen ska vara minst 15 veckor.

Innehåll

Verksamhetsförlagda studier sker under terminstid. Studierna kan genomföras i en internationell, nationell eller lokal organisation (statlig, kommunal, en förening eller ett företag) som är relaterad till studentens huvudområde för studierna.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1) kunna presentera fördjupad kunskap om och förståelse av praktiskt arbete med frågor som rör huvudämnet och kunna presentera kunskap om och förståelse av hur delar av arbetsmarknaden/branschen är uppbyggd.
2) kunna identifiera och beskriva sina egna kunskaper och kompetenser i relation till möjliga uppdragsgivare och samarbetspartners inom sitt huvudområde.
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten:
3) uppvisa förmåga att tillämpa teoretiska kunskaper från tidigare studier i praktisk verksamhet;
4) kunna beskriva och diskutera, både muntligt och skriftligt, erfarenheter från praktik, inom en given tidsfrist;
5) ha förmågan att redogöra för ett relevant ämne eller en fråga, som väljs individuellt, och som varit i fokus under praktikperioden;
6) kunna värdera och reflektera över sin egen professionella praktik i relation till en omvärldsanalys av sitt tilltänkta yrkesområde
Värderingsförmåga och kommunikationsförmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
7) kunna presentera olika frågeställningar inom det egna ämnesområdet som kan vara av betydelse för arbetslivet;
8) visa förmåga att självständigt identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper inom aktuella ämnesområden.

Arbetsformer

Studenten kommer under kursen att ta del av verksamhetsförlagd praktik, relevant i förhållande till innehållet i sitt utbildningsprogram. De föreläsningar och seminarier som genomförs under praktikperioden kommer att genomföras över internet.

Bedömningsformer

Kursen har två examinationsmoment. Lärandemål 1 och 2 prövas genom ett halvterminsseminarium (kan göras via internet) inklusive en reflekterande rapport (10 hp). Lärandemål 1 till 8 prövas genom en skriftlig slutrapport där studenten reflekterar över sina erfarenheter från praktiken. I rapporten ska studenten reflektera över sin personliga kapacitet och arbetsmarknaden i stort, samt problematisera ett ämne eller en fråga som har varit aktuell under praktiken. Rapporten presenteras på ett seminarium (ej nätbaserat) i slutet av kursen (20 hp).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ämnesspecifik valbar litteratur med koppling till temaområdet som studenten kommer att arbeta med väljs i samråd med praktikhandledaren.
Exempel på kurslitteratur kan vara:
Granström, Kjell (2006). Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur.
Schön, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity, Cambridge University Press.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.