Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Kemi 1 (förutbildning)
Engelsk benämning
Chemistry 1
Kurskod
KE011C
Omfattning
10 fup
Betygsskala
TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-11-25
Fastställandedatum
2023-02-23
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Antagen till Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin
Utbildningsnivå
Gymnasienivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan inte ingå i examen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar färdighet och förmåga motsvarande gymnasieskolans kurs Kemi 1.
Innehåll
Materia och kemisk bindning
- Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering
- Kemisk bindning och dess inverkan på till exempel förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen
Reaktioner och förändringar
- Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan
- Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi
- Fällningsreaktioner
- Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner
Stökiometri
- Tolkning och skrivning av formler för kemiska föreningar och reaktioner.
- Substansmängdsförhållanden, koncentrationer, begränsande reaktanter och utbyten vid kemiska reaktioner
Analytisk kemi
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för kemisk analys, till exempel kromatografi och titrering
Kemins karaktär och arbetssätt
- Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning
- Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur modeller och teorier kan förändras över tid
- Hur problem och frågor avgränsas och studeras med hjälp av kemiska resonemang
- Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller
- Planering och genomförande av experiment samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa
- Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor
- Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån kemiska modeller, till exempel frågor om hållbar utveckling
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. självständigt kunna beskriva och definiera kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder som är relevanta för kursen samt kunna redogöra för hur dessa utvecklas
2. kunna beskriva samband mellan kemisk bindning och molekylär struktur
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
3. kunna använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information
4. kunna analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem på ett systematiskt och ändamålsenligt sätt baserat på kursens innehåll
5. kunna planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt kunna hantera kemikalier och utrustning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
6. reflektera över och värdera valda metoder, modeller, strategier och resultat
Arbetsformer
Föreläsningar, lärarledda övningar, laborationer samt självstudier.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs minst godkänd på:
• Godkända laborationer (UG), inkluderar obligatorisk närvaro samt godkända laborationsrapporter, totalt 3 fup (Lärandemål: 3, 5-6)
• Godkänd tentamen (TH), 7 fup (Lärandemål: 1-2, 4, 6)
Slutbetyget är tentamensresultatet.
Kurslitteratur
- Andersson, Stig (2012). Gymnasiekemi. 1. 4. uppl. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147085576
- Stenciler samt Laborationshandledning
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.