Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Historia: Teori- och metodkurs
Engelsk benämning
History: Theory and Method Course
Kurskod
IS703F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-03-24
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS702F Historia: Introduktionskurs - Individ, kultur och samhälle (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Historia
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Obligatorisk kurs i magister/masterprogrammet Historiska studier.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska förvärva kunskaper inom historisk metod och teori.
Innehåll
Kursen behandlar hur olika metoder, källmaterial och teorier används i historievetenskaplig forskning. Innehållet utgår från studenternas historievetenskapliga intresseområden. Studenterna tränas i att formulera historievetenskapliga problem och att diskutera olika metoders och teoriers tillämpbarhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna problematisera och resonera om olika vetenskapliga metoder och olika typer av källor med relevans för historievetenskaplig forskning;
- kunna problematisera och resonera om olika vetenskapliga teoriers tillämpbarhet i historievetenskaplig forskning
- kunna formulera ett historievetenskapligt problem och argumentera för hur det kan undersökas med vald teori, metod och material
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar litteraturseminarier och studiebesök utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Paper (paper): examinerar mål 1,2 och 3
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gustavsson, Martin & Svanström, Yvonne (red.) (2018). Metod: guide för historiska studier. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (317 s.)
Gunnarsson Payne, Jenny & Öhlander, Magnus (red.) (2017). Tillämpad kulturteori. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur(377 s.)
Jönsson, Lars-Eric & Nilsson, Fredrik (red.) (2017). Kulturhistoria: en etnologisk metodbok. Lund: Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet Tillgänglig på Internet: (164 s.)
Åmark, Klas, “Teoriernas intåg i svensk historieforskning” (2012), Artéus, Gunnar & Åmark, Klas (red.). Historieskrivningen i Sverige. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (ca 30 s.)
Valbar litteratur i samråd med kursledare (ca 250 s.)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).