Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-08-30

Kursplan med gällandedatum 2021-08-30

Benämning

Historia: Teori- och metodkurs

Engelsk benämning

History: Theory and Method Course

Kurskod

IS703F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2021-03-24

Gäller från

2021-08-30

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS702F Historia: Introduktionskurs - Individ, kultur och samhälle (genomgången)
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Historia

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Obligatorisk kurs i magister/masterprogrammet Historiska studier.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska förvärva kunskaper inom historisk metod och teori.

Innehåll

Kursen behandlar hur olika metoder, källmaterial och teorier används i historievetenskaplig forskning. Innehållet utgår från studenternas historievetenskapliga intresseområden. Studenterna tränas i att formulera historievetenskapliga problem och att diskutera olika metoders och teoriers tillämpbarhet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna problematisera och resonera om olika vetenskapliga metoder och olika typer av källor med relevans för historievetenskaplig forskning;
  • kunna problematisera och resonera om olika vetenskapliga teoriers tillämpbarhet i historievetenskaplig forskning
  • kunna formulera ett historievetenskapligt problem och argumentera för hur det kan undersökas med vald teori, metod och material

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar litteraturseminarier och studiebesök utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.

Bedömningsformer

Paper (paper): examinerar mål 1,2 och 3
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Gustavsson, Martin & Svanström, Yvonne (red.) (2018). Metod: guide för historiska studier. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (317 s.)
Gunnarsson Payne, Jenny & Öhlander, Magnus (red.) (2017). Tillämpad kulturteori. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur(377 s.)
Jönsson, Lars-Eric & Nilsson, Fredrik (red.) (2017). Kulturhistoria: en etnologisk metodbok. Lund: Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet Tillgänglig på Internet: (164 s.)
Åmark, Klas, “Teoriernas intåg i svensk historieforskning” (2012), Artéus, Gunnar & Åmark, Klas (red.). Historieskrivningen i Sverige. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (ca 30 s.)
Valbar litteratur i samråd med kursledare (ca 250 s.)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).