Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
SO för lärare i grundskolans åk 1-6, I
Engelsk benämning
Social Studies for Teachers in Primary School, Schoolyear 1-6, I
Kurskod
IS224F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-08
Gäller från
2021-02-08
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämneskunskaper i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla sin didaktiska och metodiska förmåga i förhållande till undervisning i aktuell åldersgrupp.
Innehåll
Kursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument.
I samhällskunskap behandlas demokrati i ett globalt, nationellt och lokalt perspektiv. Aktuella samhällsfrågor belyses ur sociologiska, mediala, rättsliga, ekonomiska och statsvetenskapliga perspektiv.
I geografi behandlas betydelsen av såväl kultur- som naturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet. Identifikation och analys av rumsliga samband sker med hjälp av olika typer av kartor.
I religion behandlas de abrahamitiska religionerna och kristendomen i Sverige förr och nu. Vidare behandlas livsfrågor, etik och värdegrundsfrågor.
I historia behandlas centrala utvecklingslinjer, som kulturmötens betydelse och hur människors levnadsvillkor förändrats i nordisk och svensk historia. Vidare ingår hur historisk kunskap skapas och ordnas genom tolkning av källor, kvarlevor och berättelser.
I akademiska former får studenten tala individuellt och i grupp kring det disciplinära innehållet samt omsätta detta till konkret klassrumsundervisning för aktuell åldersgrupp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för globala, nationella och lokala samhällsfrågor och samhällsstrukturer utifrån olika samhällsvetenskapliga perspektiv,
2. redogöra för natur- och kulturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet samt om natur- och kulturgeografiska modeller och begrepp för att analysera dessa förutsättningar,
3. redogöra för centrala trosföreställningar och praktiker inom de abrahamitiska religionerna, deras myter och riter, samt reflektera kring etik, livsfrågor och livsförståelse,
4. redogöra för människors förändrade levnadsvillkor utifrån ett historiskt perspektiv samt göra tolkningar av kvarlevor, källor och berättelser,
5. planera och beskriva lärandesituationer utifrån didaktiska och metodiska överväganden
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, responsarbete, praktiskt kreativt arbete, självstudier, samt arbete med olika digitala verktyg.
Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntligt prov (Oral Examination), 6 hp.
Lärandemål 1 och 2 examineras.
Prov 2: Skriftligt prov (Written Examination), 6 hp.
Lärandemål 3 och 4 examineras.
Prov 3: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Support), 3 hp. Lärandemål 5 examineras.
Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2 av kursens 3 prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009).?En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (200 s.)?
Blank, Sara m.fl. (2019).?SO för lärare 1-3. Malmö: Gleerups (152s.)
Bogren, Jörgen, Gustavsson, Torbjörn & Loman, Göran (2008). Klimat och väder. Lund: Studentlitteratur (150s.)
Båth, Sten, Sanderoth, Ingrid & Werner, Margit (2009).?Plats - identitet - lärande: närområdesstudier i skolan. Lund: Studentlitteratur (256s.)?
Dessen Jankell, Lotta (red) & Örbring, David (red) (2020). Geografididaktik för lärare 4-9. Malmö: Gleerups (248 s.)
Hedin, Christer. (2011).?Abrahams barn: Vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Stockholm: Dialogos Förlag (275s.)
Lindström, Dag (2004).?Forntid i Sverige - en introduktion.?Stockholm: Natur och kultur (125s.)
Lundqvist, Jan (2006). Geologi. Processer, utveckling, tillämpning. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Löfstedt, M. (red.)? (2011).??Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan.?(1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (219 s.)?
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups (294 s.)
Olson, Maria (red.) & Irisdotter Aldenmyr, Sara (red.) (2016).
SO-undervisning på mellanstadiet. Malmö: Gleerups (168 s.)
Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna-Carin (2020) Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (274 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Kursen ges på distans