UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2017

Kursplan hösten 2017

Benämning

Arbetsorganisation och ledarskap

Engelsk benämning

Organization and Leadership

Kurskod

IM226S

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2017-08-28

Fastställandedatum

2016-03-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända studier om 45 hp inom relevant samhällsvetenskapligt ämne.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde.

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade och kritiska kunskaper om individ, arbete och arbetsliv ur ett organisations- och ledarskapsperspektiv. Kursens centrala moment utgörs dels av grundläggande organisationsteoretiska perspektiv på individer och grupper i arbetslivet, dels av olika perspektiv på chefs- och ledarskap och förändringsarbete inom arbetslivets organisering och organisationer.

Innehåll

Under kursen behandlas arbetsorganisation och ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv. Kursen problematiserar aktuella organisations- och ledarskapsteorier utifrån bland annat genus, etnicitet, klass och generation. I anslutning till dessa teorier diskuteras också företeelser som maktrelationer, inflytande och medarbetarskap. Vidare behandlas även utvecklings- och förändringsarbete i organisationer ur kritiska perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa kunskap om hur organisationsförändring påverkar individer och grupper;
  • visa kunskap om ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv;
  • visa kunskap om olika aspekter av medbestämmande, inflytande- och maktfrågor i arbetslivet och
  • visa förmåga att beskriva och kritiskt granska organisationer inom industri, övrigt näringsliv, offentlig sektor och ideella verksamheter avseende frågor relaterade till arbetsorganisation och ledarskap och
  • visa förmåga att problematisera och kritiskt granska aktuella ledarskapsteorier.

Arbetsformer

Undervisningen på kursen består av introducerande föreläsningar, fördjupande seminarieövningar samt självständigt arbete, bland annat i basgrupper.

Bedömningsformer

Examinationen sker genom individuell hemtentamen 10hp samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras muntligt i seminarieform 5hp.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Obligatorisk:
  • Allvin, Michael m.fl., Gränslöst arbete. Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet, Malmö 2006 (188 s.);
  • Almqvist, Roland, New Public Management – om konkurrensutsättning, kontrakt och kontroll, Malmö 2006 (152 s.);
  • Alvesson, Mats och Stefan Sveningsson, Ledarskap, Malmö 2010 (128 s.);
  • Berglund, Tomas och Stefan Schedin (red.), Arbetslivet, 2:a uppl., Lund
  • Eriksson-Zetterquist, Ulla; Thomas Kalling och Alexander Styhre, Organisation och organisering, 3:e uppl., Malmö 2012 (441 s.)
  • Gregory, Robert, ”New Public Management and the Ghost of Max Weber: Exorcized or Still Haunting?”, i Christensen, Tom och Per Laegreid (ed.), Transcending New Public Management. The Transformation of Public Sector Reforms, Burlington/Aldershot 2007, s. 221-243 (23 s.);
  • Thompson, Paul och David McHugh, Att arbeta i organisationer. Ett kritiskt perspektiv på organisation och arbete, Malmö 2009 (352 s.);
  • Wahl, Anna; Charlotte Holgersson; Pia Höök och Sophie Linghag, Det ordnar sig. Teorier om organisationer och kön, 2:a uppl., Lund 2011 (283 s.);
  • Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 500 sidor tillkomma i form av dokumentation kring aktuella samhällshändelser samt fristående artiklar eller texter.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.