Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Arbetsorganisation och ledarskap
Engelsk benämning
Organization and Leadership
Kurskod
IM226S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-03-07
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Godkända studier om 45 hp inom relevant samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade och kritiska kunskaper om individ, arbete och arbetsliv ur ett organisations- och ledarskapsperspektiv. Kursens centrala moment utgörs dels av grundläggande organisationsteoretiska perspektiv på individer och grupper i arbetslivet, dels av olika perspektiv på chefs- och ledarskap och förändringsarbete inom arbetslivets organisering och organisationer.
Innehåll
Under kursen behandlas arbetsorganisation och ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv. Kursen problematiserar aktuella organisations- och ledarskapsteorier utifrån bland annat genus, etnicitet, klass och generation. I anslutning till dessa teorier diskuteras också företeelser som maktrelationer, inflytande och medarbetarskap. Vidare behandlas även utvecklings- och förändringsarbete i organisationer ur kritiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om hur organisationsförändring påverkar individer och grupper;
- visa kunskap om ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv;
- visa kunskap om olika aspekter av medbestämmande, inflytande- och maktfrågor i arbetslivet och
- visa förmåga att beskriva och kritiskt granska organisationer inom industri, övrigt näringsliv, offentlig sektor och ideella verksamheter avseende frågor relaterade till arbetsorganisation och ledarskap och
- visa förmåga att problematisera och kritiskt granska aktuella ledarskapsteorier.
Arbetsformer
Undervisningen på kursen består av introducerande föreläsningar, fördjupande seminarieövningar samt självständigt arbete, bland annat i basgrupper.
Bedömningsformer
Examinationen sker genom individuell hemtentamen 10hp samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras muntligt i seminarieform 5hp.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Obligatorisk:
- Allvin, Michael m.fl., Gränslöst arbete. Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet, Malmö 2006 (188 s.);
- Almqvist, Roland, New Public Management – om konkurrensutsättning, kontrakt och kontroll, Malmö 2006 (152 s.);
- Alvesson, Mats och Stefan Sveningsson, Ledarskap, Malmö 2010 (128 s.);
- Berglund, Tomas och Stefan Schedin (red.), Arbetslivet, 2:a uppl., Lund
- Eriksson-Zetterquist, Ulla; Thomas Kalling och Alexander Styhre, Organisation och organisering, 3:e uppl., Malmö 2012 (441 s.)
- Gregory, Robert, ”New Public Management and the Ghost of Max Weber: Exorcized or Still Haunting?”, i Christensen, Tom och Per Laegreid (ed.), Transcending New Public Management. The Transformation of Public Sector Reforms, Burlington/Aldershot 2007, s. 221-243 (23 s.);
- Thompson, Paul och David McHugh, Att arbeta i organisationer. Ett kritiskt perspektiv på organisation och arbete, Malmö 2009 (352 s.);
- Wahl, Anna; Charlotte Holgersson; Pia Höök och Sophie Linghag, Det ordnar sig. Teorier om organisationer och kön, 2:a uppl., Lund 2011 (283 s.);
- Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 500 sidor tillkomma i form av dokumentation kring aktuella samhällshändelser samt fristående artiklar eller texter.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.