Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Empati och bemötande
Engelsk benämning
Empathy and Interaction
Kurskod
HS678B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-03-15
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kandidatexamen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenterna skaffar sig kunskap om hur empatins fenomenologi kan användas i professionellt bemötande inom vård och omsorg samt i kvalitativa forskningsintervjuer. Kursen har ett fokus på några av de viktigaste teman inom en social tillämpad fenomenologi såsom empati, social kontext, vardaglig livsvärld och inställning. Innebörden av företeelser som omsorg, levd kropp och empati undersöks där fenomenologin artikuleras som en metod i hur man kan närma sig interpersonell förståelse och kvalitativ kunskap. Kursen är också erfarenhetsbaserad där många seminarier inkluderar kommunikativa och reflekterande övningar. Kursen har i huvudsak fokus på empatins fenomenologi i dess relevans för professionellt bemötande och kvalitativ forskningsintervju.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera och kritiskt reflektera över några av de viktigaste teman inom empatins fenomenologi,
2. kritiskt reflektera hur empatins fenomenologi relaterar till arbetet med människor i återhämtningssituationer,
3. analysera kommunikationsövningar och kvalitativa intervjuer med hjälp av en tillämpad fenomenologi, och
4. jämföra och kontrastera empirisk vetenskapsteori med fenomenologisk vetenskapsteori.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier som en pedagogisk arbetsprocess vilken leder fram till en individuell skriftlig examination. För att uppnå lärandemål 1-4 presenteras först kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick av varje specifikt moment i kursen och där studenten tillägnar sig kunskaper i relation till de fyra lärandemålen. Föreläsningarna följs sedan av seminarier där varje lärandemål i relation till förberedande läsning bearbetas muntligt.
Bedömningsformer
Lärandemål 1- 4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att analysera och kritiskt reflektera kring hur empatins fenomenologi kan användas i professionellt bemötande och i kvalitativ forskningsintervju. Vidare bedöms studenternas förmåga att jämföra en fenomenologisk vetenskapsteori med en empirisk vetenskapsteori.
För att bli godkänd i kursen krävs betyget godkänt på den individuella tentamen. För betyget väl godkänt i kursen krävs väl godkänt på den individuella tentamen. Specifika kriterier för godkänt respektive väl godkänt betyg specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Churchill SD, (2012) Resoundings of the flesh: Caring for others by way of ‘second
person’ perspectivity. International Journal of Qualitative Studies in Health and Wellbeing,7: 8187; http:// dx.doi.org/ 10.3402/ qhw.v7i0.8187. 20 s.
Englander M, (2014) Empathy training from a phenomenological perspective. Journal of Phenomenological Psychology, 45(1), 5-26. 21 s.
Englander M, (2019) The practice of phenomenological empathy training. Journal of Phenomenological Psychology, 50(1), 42-59. 17 s.
Englander M, (2019) General knowledge claims in qualitative research. The Humanistic Psychologist, 47(1), 1-14. 14 s.
Englander M, (2019) Phenomenological psychological interviewing. The Humanistic Psychologist. http://dx.doi.org/10.1037/hum0000144. 20 s.
Englander M, Ferrarello S, (2022) Empathy and ethics. Rowman & Littlefield. 200s av 342 s.
Englander M, Folkesson A, (2013) Evaluating the phenomenological approach to empathy training. Journal of Humanistic Psychology, DOI: 10.1177/0022167813493351, 1-20. 20 s.
Eriksson K, Englander M, (2017) Empathy in social work. Journal of Social Work
Education, 53(4), 607-621. 14 s.
Schutz A, (1944) On multiple realities. Philosophy and Phenomenological Research 5(4), 533-576. 43 s.
Svenaeus F, (2019) Sjukdomens mening. Stockholm: Natur & Kultur. 201 s.
Throop CJ, (2018) Being open to the world. Journal of Ethnographic Theory, 8, 197-210. 13 s.
Webster KEF, Carlson E, (2020) Building therapeutic connections with the acutely ill through standardized patient simulation in nurse education: an evaluation study. Nurse Education Today, 84, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104261 . 6 s.
Zahavi D, (2010) Empathy, embodiment and interpersonal understanding: From Lipps to Schutz. Inquiry 53(3), 285-306. 21 s.
Zahavi D, (2018) Phenomenology: the basics. London: Routledge. 158 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 100 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.