Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Sexologi: Sexualitet, intima relationer och familjeliv
Engelsk benämning
Sexology: Sexuality, intimate relationships and family life.
Kurskod
HS650A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-02-14
Gäller från
2023-08-29
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området såsom från socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog-, läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp arbetet med människor i relationer som tex patient/vårdare, klient/behandlare. I de behörighetsgivande utbildningsprogrammen ingår praktiska moment med människor som nästan uteslutande finns i professionsutbildningar.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs
Innehåll
Kursen ger fördjupad kunskap om sexualitet i intima relationer och i relation till familjeliv, normer gällande sexualitet, sexuella identiteter och relationsformer, sexuella problem, samt aktuella samhällsförändringar som är relevanta för området.I kursen diskuteras olika sexologiska perspektiv på sexualitet, intima relationer och familjeliv samt den senaste forskningen på området och med perspektiv som är relevanta för arbete med samtal och behandling inom familjerådgivning/familjeterapi. Varje kurstillfälle utforskar ett övergripande tema, såsom sexologiska perspektiv, HBTQ+, sexuella problem, samt aktuella samhällsförändringar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
1. redogöra för och diskutera sexologiska perspektiv och normer gällande sexualitet, sexuella identiteter och relationsformer,
2. redogöra för och diskutera olika aspekter av behandling av sexuella problem kopplade till intima relationer, och
3. analysera aktuella samhällsförändringar som är relevanta för arbete med samtal om sexualitet i intima relationer och familjeliv.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, samt enskilda studier. Lärandemål 1-3 behandlas genom samtliga arbetsformer. Föreläsningar och seminarier ges digitalt och behandlar kursens olika teman. Inför varje seminarietillfälle får kursdeltagarna reflektionsfrågor som används vid läsning av kurslitteratur. Vid seminariet sker diskussioner i såväl smågrupper som helgrupp. I arbetet med hemtentamen väljs aktuella vetenskapliga artiklar av relevans för ett eget valt tema.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom hemtentamen samt aktivt deltagande vid seminarierna. Seminarierna examineras muntligt och individuellt och bedömningen fokuserar på aktivt deltagande som visar förmåga att kunna reflektera kring de förberedda frågorna. Hemtentamen examineras skriftligt och individuellt, och fokus i bedömningen ligger på förmågan att kunna redogöra för, diskutera och analysera ett eget valt tema av relevans för kursens område med hjälp av sexologiska begrepp och perspektiv.
Seminarierna betygssätts med G/U. Hemtentamen betygssätts med VG/G/U. För godkänt på hela kursen krävs godkänt på seminarierna och minst godkänt på hemtentamen. För väl godkänt på hela kursen krävs godkänt på seminarierna och väl godkänt på hemtentamen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Drevstam M, (2019) Lust & olust: om sex, närhet och anknytning. Stockholm: Gothia Fortbildning. (ca 150 s.)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt kognitiv beteendeterapi. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.)
Hall K S K, Binik Y M, (red.) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. New York: Guilford Press. Sjätte upplagan. (ca 200 s.)
Lindberg L, (2020) Sexologi för psykologer och psykoterapeuter. Lund: Studentlitteratur. (ca 150 s.)
Lundberg T, Malmquist A, Wurm M, (2017) HBTQ+. Psykologiska perspektiv och bemötande. Stockholm: Natur och Kultur. (ca 100 s.)
Aktuella vetenskapliga artiklar om ca 300 sidor tillkommer, vilka väljs i samråd med examinator.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.