Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Tematisk högskolepedagogik, Bedömning
Engelsk benämning
Thematic university pedagogy, Assessment
Kurskod
HP605A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-04-13
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö högskola.
Syfte
Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att utforma, genomföra och utvärdera olika former av examination och bedömning.
Innehåll
Kursen fokuserar på bedömning och examination som en del av lärande och undervisning i högre utbildning, i relation till uppdraget som lärare och till myndighetsutövning. I kursen behandlas teorier om examination och bedömning. Kursen ger även en grund för deltagaren att utveckla olika examinations- och bedömningsformer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna
- beskriva och motivera val av olika former för bedömning och examination
- upprätta en plan för bedömning och examination inom en kurs (eller motsvarande) som är i linje med lärandemålen
- diskutera och problematisera valda bedömnings- och examinationsformer utifrån relevanta teorier
Arbetsformer
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan kollaborativa seminarier, workshops och litteraturstudier. Malmö högskolas lärplattform används.
Bedömningsformer
Skriftlig inlämningsuppgift och i anslutning till denna ett seminarium. Examinationen innebär att kursdeltagaren presenterar en plan för bedömning med tillhörande text som visar hur deltagaren har nått målen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. (224 sidor)
Högskoleverket (2008). Rättssäker examination. Rapport 2008:36 R. (92 sidor)
Vetenskapliga artiklar och annat studiematerial tillkommer. (ca 350 sidor)
Kursvärdering
Kursdeltagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner finns tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.