EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2016

Kursplan hösten 2016

Benämning

Tematisk högskolepedagogik, Bedömning

Engelsk benämning

Thematic university pedagogy, Assessment

Kurskod

HP605A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2016-08-29

Fastställandedatum

2016-04-13

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen 180 hp samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö högskola.

Syfte

Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att utforma, genomföra och utvärdera olika former av examination och bedömning.

Innehåll

Kursen fokuserar på bedömning och examination som en del av lärande och undervisning i högre utbildning, i relation till uppdraget som lärare och till myndighetsutövning. I kursen behandlas teorier om examination och bedömning. Kursen ger även en grund för deltagaren att utveckla olika examinations- och bedömningsformer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna
  • beskriva och motivera val av olika former för bedömning och examination
  • upprätta en plan för bedömning och examination inom en kurs (eller motsvarande) som är i linje med lärandemålen
  • diskutera och problematisera valda bedömnings- och examinationsformer utifrån relevanta teorier

Arbetsformer

Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan kollaborativa seminarier, workshops och litteraturstudier. Malmö högskolas lärplattform används.

Bedömningsformer

Skriftlig inlämningsuppgift och i anslutning till denna ett seminarium. Examinationen innebär att kursdeltagaren presenterar en plan för bedömning med tillhörande text som visar hur deltagaren har nått målen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. (224 sidor)
Högskoleverket (2008). Rättssäker examination. Rapport 2008:36 R. (92 sidor)
Vetenskapliga artiklar och annat studiematerial tillkommer. (ca 350 sidor)

Kursvärdering

Kursdeltagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner finns tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.