Avancerad nivå
Erfarna och legitimerade förskollärare och lärare.Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket inom ramen för det nationella professionsprogrammet.
Inget huvudområde
AXX / Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår i det nationella professionsprogrammet för lärare och förskollärare.
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i olika handlednings- och samtalsmodeller och hur de kan användas i kollegahandledning för att kunna utföra mentorskap för nyexaminerade lärare och förskollärare.
Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling som en mentor kan stöta på i handledning med en nyexaminerad lärarkollega. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella påverkansfaktorer. Kursen belyser även hur yrkeskompetens kan identifieras för att stödja nyutbildade lärares professionsutveckling.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- problematisera dilemman som kan uppstå i olika handledningssamtal utifrån yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik
- identifiera hur en lärardriven systematisk och metodisk kunskapsutveckling i läraryrket kan genomföras
- använda och kritiskt granska olika modeller för handledning och samtal
- reflektera över hur en mentor kan stötta nyutexaminerade i deras planering, genomförande och uppföljning av undervisning i relation till styrdokument
- sätta i perspektiv hur ett professionellt förhållningssätt till mentorsrollen och handledning påverkas av individuella, sociala och kulturella faktorer
Kursen ges antingen på distans, som kombination distans/campusförlagd eller som campusförlagd utbildning. Undervisningen sker genom lärmoment på fasta tider kombinerat med lärmoment tillgängliga under kursen som helhet.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar. Undervisningen bedrivs på svenska men engelsk litteratur kan förekomma.
Prov 1: Skriftlig text och seminarium (Written Text and Seminar), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3
Prov 2: Muntlig presentation och seminarium (Oral Presentation and Seminar), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4
Prov 3: Skriftlig text och seminarium (Written Text and Seminar), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 5
För kursen gällande betygskriterier för proven meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell. (2015). Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik(4:e och uppdaterade uppl.). Stockholm: Liber. (196 s)
Lindgren, Ulla & Morberg, Åsa. (2012). Introduktionsåret: vägledning för mentorer och lärare. Stockholm: Norstedt. (127 s)
Lauvås, Per. & Handal, Gunnar. (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. 3:e uppdaterade upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s 93-177, 287-316).
Lärarnas yrkesetiska råd (2014) Lärares yrkesetik. Tillgänglig via internet
Lärarnas yrkesetiska råd (2008) Lärares yrkesetik, fickfolder. Tillgänglig via internet
Shaughnessy, Michael. F. (2013). Mentoring: practices, potential challenges and benefits. New York: Nova Science Publishers, Inc. Tillgänglig som E-bok via Malmö universitets bibliotek. (s. 11–22, 79–94, 125–144, 167–182, 195–218).
Tveiten, Sidsel. 2020. Yrkesmässig handledning – mer än ord. 5:e upplagan, Lund: Studentlitteratur. (s. 72–89, 135–177, 287–316).
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska deltagarna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Lärosätet tillämpar högskolelagens (1993:100) regler om disciplinära åtgärder vid fusk med mera
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.