UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Gäller från 2025-01-20

Kursplan, gäller från 2025-01-20

Benämning

Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning

Engelsk benämning

Language Oriented Content Teaching

Kurskod

KS606F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2020-09-21

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för språklig interaktion och genrebaserade arbetsformer som språk- och kunskapsutvecklande strategi i undervisning och lärande av olika ämnen. Kursen tar sin utgångspunkt i teorier om det ämnesspecifika språkets betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling i olika skolämnen. Undervisning och lärande ses både ur ett första- och andraspråksperspektiv. Verbalspråk och multimodala representationsformer behandlas. Vidare diskuteras potentialen för elevers språk- och kunskapsutveckling i genrebaserade arbetsformer. I kursen utformar och värderar studenterna undervisningsaktiviteter som tar särskild hänsyn till ämnesspråkliga faktorer och särdrag för att därigenom stärka elevers språk- och kunskapsutveckling i ämnet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna - resonera kring sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers språk- och kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv (1) - utforma, analysera, jämföra, värdera och problematisera genrebaserade, språkliga och interaktiva undervisningsaktiviteter med avseende på den språk- och kunskapsutvecklande potentialen för elever i olika ämnen (2) - kritiskt granska och problematisera egna och andras förhållningssätt och värderingar i frågor som rör språk- och kunskapsutvecklande lärprocesser i olika ämnen (3)

Arbetsformer

I kursen integreras föreläsningar med arbete i mindre grupper och enskilt arbete, exempelvis med kurslitteratur och praktiska uppgifter. Arbetsformerna anpassas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och läraren genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.

Bedömningsformer

Examinationen rör planering av språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom ett ämne. Uppgiften består av två delar. Den första genomför studenten inom ramen för ett gruppsamarbete, där den planerade undervisningen presenteras och diskuteras vid ett seminarium. Den andra delen genomför studenten enskilt i ett skriftligt paper. Alla tre lärandemål examineras i båda delarna av examinationsuppgiften. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur

Bringéus, Eva & Kouns, Maria (2016). Språkanvändning, undervisning och lärande. Del 1 i modulen Språk- och kunskapsutvecklande arbete. Läslyftet. (11 s.) Tillgänglig via Skolverkets lärportal Bringéus, Eva & Kouns, Maria (2016). Att planera för elevers språkanvändning. Del 8 i modulen Språk-och kunskapsutvecklande arbete. Läslyftet. (11 s.) Tillgänglig via Skolverkets lärportal Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur. (305 s.) Danielsson, Kristina (2017). Att möta och tolka multimodala texter (del 6). I Från vardagsspråk till ämnesspråk. Läslyftet. Skolverket. (16 s.) Tillgänglig via Skolverkets lärportal Danielsson, Kristina (2017). Att skapa multimodala texter (del 7). I Från vardagsspråk till ämnesspråk. Läslyftet. Skolverket. (16 s.) Tillgänglig via Skolverkets lärportal Gannå, Lisa (2016). Ett kritiskt samtal om genrepedagogik. I: Kindberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. (7 s.) Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning. En handbook. 2 upplaga. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (246 s) Hammond, Jennifer & Gibbons, Pauline (2001). What is scaffolding? I: Hammond, Jennifer (red.) (2001). Scaffolding: teaching and learning in language and literacy education. Newton: Primary English Teaching Association. (s. 13-26; 13 s.) Hägerfelth, Gun (2011). Språkarbete i alla ämnen. Stockholm: Liber. (127 s.) Nygård Larsson, Pia (2013). Text, språk och lärande i naturvetenskap. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (s. 579-604) (22 s.) Olvegård, Lotta (2017). Läsa och tolka läromedelstext. I Tolka och skriva text. Läslyftet. Skolverket. Lärportalen. (10 s.) Tillgänglig via Skolverkets lärportal Rehman, Karin (2016). Genrepedagogik i praktik och teori. I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. (28 s.) Smit, Jantien (2013). Scaffolding language in multilingual mathematics classrooms. Diss. Utrecht: Utrecht University. (chapter 3 Development of a pedagogical genre and evaluation of pupils’ genre proficiency: A linguistic turn in educational design? pp. 67-113, 46 s.) Tillgänglig via internet. Smit, Jantien, van Eerde, Henriette & Bakker, Arthur. (2013). A conceptualisation of whole-class scaffolding. British Educational Research Journal. 39(5), pp. 817-834. (18 s.) Tillgänglig via internet.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.