UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Gäller från 2025-01-20

Kursplan, gäller från 2025-01-20

Benämning

Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning

Engelsk benämning

Reading and Writing Disabilities, Special Education and Linguistics, Advanced Level

Kurskod

SO672F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Skolutveckling och ledarskap

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2016-12-13

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Fullgjorda studier om minst 60 hp i en utbildning som leder till en Specialpedagog- eller en Speciallärarexamen.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ej inom huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om läs- och skrivsvårigheter och åtgärder för att förebygga och möta dessa ur såväl språkvetenskapligt som specialpedagogiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att deltagarna ska utveckla kunnande i att planera och i samverkan genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer för elever som har läs- och skrivsvårigheter. Kursen behandlar barns och ungas läs- och skrivutveckling ur språkvetenskapligt perspektiv där samband och skillnader mellan muntligt och skriftligt språk belyses utifrån relationen mellan ljud/bokstav, ord/begrepp samt talspråk respektive skolspråk. Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexibegreppet behandlas teoretiskt och praktiskt. Studenterna skapar individuellt under kursens gång en fallstudie. I fallstudien utformas såväl en läs- och skrivutredning som en pedagogisk utredning, som redovisas både muntligt och skriftligt. Därmed visar studenten sin förmåga att kommunicera och problematisera resultat samt att föreslå åtgärder på olika nivåer. Särskilt uppmärksammas området tekniskt stöd.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna - beskriva och analysera läs- och skrivutveckling samt variationer och eventuella problem i densamma med särskilt beaktande av flerspråkighet och kulturell mångfald - problematisera och kritiskt granska modeller och metoder för utredning och åtgärder på organisations-, grupp- och individnivå med utgångspunkt i en fallstudie - värdera möjligheter att använda digitala lärverktyg i relation till skriftlig kommunikation

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt fältanknutna individuella uppgifter. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan kursdeltagare och kursledare. I kursen ingår 10 högskoleförlagda dagar samt nätburen kommunikation.

Bedömningsformer

Examinationen sker både individuellt och i grupp såväl muntligt som skriftligt. Vid ett seminarium bedöms förmågan att beskriva och analysera läs- och skrivutvecklingsprocesser ur olika perspektiv utifrån vetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet. Genom en individuell, skriftlig fallstudie, som byggs upp under kursens gång, bedöms studenten i sin förmåga att självständigt kunna genomföra och utvärdera utredning, tolka resultat och föreslå åtgärder med utgångspunkt i teori. God språkbehandling och presentationsform krävs vid samtliga redovisningar. Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur

Bruce, Barbro, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson & Eva Sventelius (2016). *Språklig sårbarhet I förskola och skola – barnet, språket, pedagogiken*. Lund: Studentlitteratur Cain, Kate (2010). *Reading development and difficulties. West Sussex: BPS Blackwell. (valda delar ca 150 s)* Fischbein, Siv (2014) (red.). Ungdomar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur (valda delar ca 150 s) Kamhi, Alan G., & Catts, Hugh W. (2012). *Language and reading disabilities* (3:e uppl.). Boston: Pearson Nilholm, Claes & Wengelin, Åsa (2013). Att ha eller sakna verktyg: om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva*. Lund: Studentlitteratur (valda delar ca 150 s)* Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Läsförståelse genom strukturerade textsamtal - för elever som behöver särskilt stöd*. Stockholm: Natur & Kultur (140 s)* Rose, David & Martin, J.R. (2013). Skriva, läsa, lära. Learning to write, reading to learn. Stockholm: Hallgren & Fallgren (ca 150 s) Salameh, Eva-Kristina (red.) (2012). Flerspråkighet i skolan: Språklig utveckling och undervisning*. Stockholm: Natur & Kultur (valda delar ca 150 s)* Samuelsson, Stefan m.fl. (2009) Dyslexi och andra svårigheter med språket*. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar ca 150 s)* Westman, Maria & Hultin, Eva (2014). *Att skriva sig till läsning: Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet*. Malmö: Gleerups Utbildning AB Samt aktuella forskningsartiklar Valbarlitteratur Tjernberg, Catharina (2013) Framgångsrik läs- och skrivundervisning: en bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur och Kultur (230 s) Wedin, Åsa & Hedman, Christina (red.). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. Westlund, Barbro (2013). Att bedöma elevers läsförståelse: en jämförelse mellan svenska och kanadensiska bedömningsdiskurser i grundskolans mellanår. Stockholm: Natur & Kultur (339 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.