Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation

Engelsk benämning

Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation

Kurskod

FO711A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2022-10-26

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO217A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om kvalitets- och utvecklingsarbete i förskola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Innehåll

Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken. Förskollärarens ansvar att utvärdera och utveckla en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet diskuteras i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och andra aktörer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Diskutera mål och strategier för förskolans systematiska kvalitetsarbete.
2. Granska och kritiskt värdera olika former av och metoder för dokumentation och utvärdering i förskolan.
3. Problematisera förskollärarens ansvar att utforma och bedriva en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
4. Formulera och motivera konkreta förslag och strategier för samverkan inom ramen för förskolans utvecklingsarbete.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt nätbaserade inslag. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.

Bedömningsformer

Prov 1: Individuellt paper (Individual paper), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 & 2.
Prov 2: Presentation i grupp med individuell reflektion (Group presentation with individual reflection), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 & 4.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda examinationer.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46.
Dahlberg, Gunilla & Elfström, Ingela (2014). Pedagogisk dokumentation i tillblivelse. Pedagogisk forskning i Sverige, 19:4-5, s. 268-296 (29 s) (tillgänglig på internet)
Eckeskog, Linn (2020). Kommunikation med vårdnadshavare: en professionell kompetens i förskolan. Lund: Studentlitteratur (154 s)
Karlsudd, Peter (2021). When differences are made into likenesses: the normative documentation and assessment culture of the preschool. International Journal of Inclusive Education, s. 1-17 (17 s) (tillgänglig på internet)
Lunds universitet. VBE programmet (2017). Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus (2019). Beprövad erfarenhet i förskolan en metodbok. Johanneshov: MTM (175 s)
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020). Hem och förskola: samverkan i förändring. 2. Uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Scherp, Hans-Åke & Scherp, Gun-Britt (2016). Kvalitetsarbete och analys: för lärande i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (198 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (200 s)
Valbar forskningsbaserad litteratur tillkommer utifrån inriktning på examinationsuppgift.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.