Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Barndom och lärande: Perspektiv på barndom
Engelsk benämning
Childhood and Education: Perspectives on Childhood
Kurskod
FO258A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-28
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO257A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndom med relevans för förskolans praktik och pedagogik.
Innehåll
Med utgångspunkt i barndomssociologins tvärvetenskapliga begrepp studeras barns gemensamma och varierade förskoleliv. Relationen mellan barndom som social och kulturell konstruktion och barns praktiker ses som centrala för förståelsen av barns villkor för socialisering och kunskapsutveckling i förskolan. Studiet av barns förskoleliv innefattar därmed analyser av generella idéer om barndom som de kommer till uttryck i storskaliga rapporter eller riktlinjer, och speci?ka uttryck för barns gemensamma handlingar och rutiner såsom vardagliga lekar. Inom ramen för en barndomssociologisk studie tillgodogör sig och producerar studenten kvantitativa och kvalitativa data för en vetenskaplig analys av yngre barns vardagliga villkor i förskola.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för och problematisera relationer mellan barndom och barns livsvillkor.
- Producera och analysera kvalitativa och kvantitativa data, samt visa förståelse för metodologiska kunskapsrelaterade skillnader.
- Beskriva och förklara etnogra?er om yngre barns vardagsliv med hjälp av adekvata barndomsteoretiska begrepp.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av olika former av empiri och teori, argumenterade samtal samt kamratgranskning.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom ett paper på 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Fifth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Artiklar och andra källor tillkommer under kursen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).