Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2020-08-31

Kursplan med gällandedatum 2020-08-31

Benämning

Barndom och lärande: Perspektiv på barndom

Engelsk benämning

Childhood and Education: Perspectives on Childhood

Kurskod

FO258A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2019-12-28

Gäller från

2020-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO257A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndom med relevans för förskolans praktik och pedagogik.

Innehåll

Med utgångspunkt i barndomssociologins tvärvetenskapliga begrepp studeras barns gemensamma och varierade förskoleliv. Relationen mellan barndom som social och kulturell konstruktion och barns praktiker ses som centrala för förståelsen av barns villkor för socialisering och kunskapsutveckling i förskolan. Studiet av barns förskoleliv innefattar därmed analyser av generella idéer om barndom som de kommer till uttryck i storskaliga rapporter eller riktlinjer, och speci?ka uttryck för barns gemensamma handlingar och rutiner såsom vardagliga lekar. Inom ramen för en barndomssociologisk studie tillgodogör sig och producerar studenten kvantitativa och kvalitativa data för en vetenskaplig analys av yngre barns vardagliga villkor i förskola.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. Redogöra för och problematisera relationer mellan barndom och barns livsvillkor.
  2. Producera och analysera kvalitativa och kvantitativa data, samt visa förståelse för metodologiska kunskapsrelaterade skillnader.
  3. Beskriva och förklara etnogra?er om yngre barns vardagsliv med hjälp av adekvata barndomsteoretiska begrepp.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av olika former av empiri och teori, argumenterade samtal samt kamratgranskning.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom ett paper på 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Fifth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Artiklar och andra källor tillkommer under kursen.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).