Kursplan hösten 2020
        
    
        Kursplan hösten 2020
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Perspektiv på barndom
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Perspectives on Childhood
        Kurskod
            FO258A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2019-12-28
        Gäller från
            2020-08-31
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO257A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G2F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndom med relevans för förskolans praktik och pedagogik.
Innehåll
        Med utgångspunkt i barndomssociologins tvärvetenskapliga begrepp studeras barns gemensamma och varierade förskoleliv. Relationen mellan barndom som social och kulturell konstruktion och barns praktiker ses som centrala för förståelsen av barns villkor för socialisering och kunskapsutveckling i förskolan. Studiet av barns förskoleliv innefattar därmed analyser av generella idéer om barndom som de kommer till uttryck i storskaliga rapporter eller riktlinjer, och speci?ka uttryck för barns gemensamma handlingar och rutiner såsom vardagliga lekar. Inom ramen för en barndomssociologisk studie tillgodogör sig och producerar studenten kvantitativa och kvalitativa data för en vetenskaplig analys av yngre barns vardagliga villkor i förskola.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för och problematisera relationer mellan barndom och barns livsvillkor.
- Producera och analysera kvalitativa och kvantitativa data, samt visa förståelse för metodologiska kunskapsrelaterade skillnader.
- Beskriva och förklara etnogra?er om yngre barns vardagsliv med hjälp av adekvata barndomsteoretiska begrepp.
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av olika former av empiri och teori, argumenterade samtal samt kamratgranskning.
Bedömningsformer
        Kursen examineras genom ett paper på 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3. 
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. 
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Fifth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s) 
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s) 
Artiklar och andra källor tillkommer under kursen.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).