UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Transportsystem, lokalisering och planering

Engelsk benämning

Transport Systems, Localisation and Planning

Kurskod

TR127B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2006-10-17

Fastställandedatum

2024-03-25

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kurser om minst 60 högskolepoäng inom programmet Transport Management.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Transport Management årskurs 3.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sina kunskaper i transportsystemets funktion i samhället, lokaliseringsval för såväl näringsliv som hushåll, samhällsekonomisk analys, transportsystemets kostnader och intäkter, styrmedel inom transportsektorn, infrastrukturplanering samt finansiering av infrastruktur.

Kursen behandlar transportsystemets funktion i samhället, trafikens drivkrafter och kostnader, transportslagens förutsättningar i trafikplanering och användningen av styrmedel i transportsektorn. Infrastruktursystemens uppbyggnad, planering och finansiering. Särskilt beaktas persontrafikens och kollektivtrafikens speciella förutsättningar.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  1. redogöra för transportsystemets funktion i samhället
  2. redogöra för vilka kostnader och intäkter som styr efterfrågan och utbud av transporter, persontransport såväl som godstransporter
  3. redogöra för användningen av styrmedel i transportsektorn
  4. redogöra för modeller för infrastrukturplanering, trafiksäkerhet, lokaliseringsbeslut samt samhällsekonomiska analyser, med utgångspunkt i samhällets behov och med fokus på kollektivtrafik
  5. tillämpa transportekonomiska modeller och teorier för att analysera aktuella frågeställningar inom transportsektorn
  6. analysera hur en verksamhet och samhället påverkas av infrastrukturpolitik
  7. utvärdera åtgärder inom transportsystemet med avseende på vilka kostnader och nyttor de för med sig för samhället

Arbetsformer

Föreläsningar och lärarledda obligatoriska seminarier (ca. 7 timmar) med tillhörande inlämningsuppgifter i grupp, projektarbete i grupp samt självstudier.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-4 examineras med en individuell skriftlig tentamen (7,5 hp) (betygsskala U, G, VG)

Lärandemål 1-7 examineras med inlämningsuppgifter i grupp som redovisas i seminarier (2,5 hp) (betygsskala U, G)

Lärandemål 5-7 examineras med projektuppgift i grupp som redovisas i seminarier (5 hp) (betygsskala U,G)

För betyget godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.

För betyg väl godkänd krävs dessutom väl godkänd tentamen.

Kurslitteratur

  • Stopher, P. & Stanley, J. (senaste upplagan). Introduction to Transport Policy; A Public Policy View. Edward Elgar, Cheltenham.
  • van Wee, B., Annema, J. A., Banister, D.& Pudane B (Eds.). (senaste upplagan) The transport system and transport policy: an introduction. Edward Elgar Publishing.

Kompletterande material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.