UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Research Methodologies and Research Design

Engelsk benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Research Methodologies and Research Design

Kurskod

HP706E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för internationella utbildningsvetenskapliga utb

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2024-03-26

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: HP704E Teaching and Learning in Higher Education: Theoretical Perspectives on Research

Huvudområde

LAHPE / Högskolepedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1F

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att välja, värdera och tillämpa adekvata forskningsmetoder samt analysera data inom högskolepedagogik.

Fokus i kursen ligger på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa och kvantitativa data. Kursens kvalitativa del fokuserar på design av en mindre studie samt analys och tolkning av ett material. Den kvantitativa delen fokuserar på tillämpning av statistikkunskap genom statistiska analyser samt tolkning av statistiskt material. Datorstöd för analys av kvalitativa och kvantitativa data introduceras. I kursen behandlas även forskningsetik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. kritiskt jämföra och analysera metodologiska ansatser och metoder relevanta för högskolepedagogik
  2. formulera alternativt revidera en forskningsfråga samt föreslå och motivera val av forskningsmetod
  3. tillämpa adekvat metod för insamling av en begränsad mängd empiri
  4. analysera och tolka en begränsad mängd kvalitativa och kvantitativa data
  5. föra forskningsetiska resonemang

Arbetsformer

Kursens övergripande pedagogiska inramning är flexibel. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda föreläsningar, gruppövningar, fältarbete, intervjuer, eget arbete vid datorn, muntliga och skriftliga redovisningar, kontinuerliga gruppsamtal samt plenumdiskussioner. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation. (Oral Presentation) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.

Prov 2: Skriftlig text (Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-5

Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2017).

Research Methods in Education. Routledge. (944 s)

Övrig litteratur utifrån egen inriktning väljs i samråd med kursansvarig.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Forskningsmetoder och forskningsdesign