Avancerad nivå
Genomgångna kurser: HP704E Teaching and Learning in Higher Education: Theoretical Perspectives on Research
LAHPE / Högskolepedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att välja, värdera och tillämpa adekvata forskningsmetoder samt analysera data inom högskolepedagogik.
Fokus i kursen ligger på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa och kvantitativa data. Kursens kvalitativa del fokuserar på design av en mindre studie samt analys och tolkning av ett material. Den kvantitativa delen fokuserar på tillämpning av statistikkunskap genom statistiska analyser samt tolkning av statistiskt material. Datorstöd för analys av kvalitativa och kvantitativa data introduceras. I kursen behandlas även forskningsetik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt jämföra och analysera metodologiska ansatser och metoder relevanta för högskolepedagogik
- formulera alternativt revidera en forskningsfråga samt föreslå och motivera val av forskningsmetod
- tillämpa adekvat metod för insamling av en begränsad mängd empiri
- analysera och tolka en begränsad mängd kvalitativa och kvantitativa data
- föra forskningsetiska resonemang
Kursens övergripande pedagogiska inramning är flexibel. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda föreläsningar, gruppövningar, fältarbete, intervjuer, eget arbete vid datorn, muntliga och skriftliga redovisningar, kontinuerliga gruppsamtal samt plenumdiskussioner. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Prov 1: Muntlig presentation. (Oral Presentation) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.
Prov 2: Skriftlig text (Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-5
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2017).
Research Methods in Education. Routledge. (944 s)
Övrig litteratur utifrån egen inriktning väljs i samråd med kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Forskningsmetoder och forskningsdesign