Grundnivå
- MA209A Analys A och linjär algebra
- MA222A Analys B
- MT106A Mekanik, tentamen statik
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen kan ingå i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i produktutveckling och design.
Kursen omfattar:
- Diskreta system av fjädrar och stänger
- Residualmetoder
- Finita elementmetoden för värmeledning och elasticitet i 1D, 2D och 3D
- Modelleringsaspekter: diskretisering, symmetri, randvillkor, elementformuleringar
- Isoparametriska element och numerisk integration
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara grunderna i hur finita elementmetoden beskrivs för linjära problem och kunna tillämpa den
2. förklara och ge exempel på olika typer av randvillkor och symmetrier.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
3. kunna implementera ett enklare finita elementprogram.
4.kunna utföra finita elementsimuleringar i kommersiell programvara.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
5. kunna kritiskt granska och tolka erhållna beräkningsresultat.
6. bedöma om den uppställda modellen överensstämmer med de verkliga förutsättningar som ska modelleras.
7. ha insikt om att många olika problem kan modelleras och simuleras med samma metoder.
Föreläsningar, datorlaborationer, övningar, självstudier.
För betyget Godkänd krävs att studenten är godkänd på:
- Inlämningsuppgifter 3, 4, 5, 6-7 (3 hp)
- Skriftlig tentamen 1, 2, 6-7 (4.5 hp)
Slutbetyget grundar sig på tentamen.
- Nam H. Kim, Bhavani V. Sankar, Ashok V. Kumar.?Introduction to finite element analysis and design, (2018) 2nd edition.
- CALFEM – A finite element toolbox. https://calfem-for-python.readthedocs.io/en/latest/
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.