Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Ingenjörsprojekt med programvaruteknik
Engelsk benämning
Engineering Project with Software Engineering
Kurskod
DA298A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-03-07
Fastställandedatum
2021-02-11
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
DA339A Objektorienterad programmering, DA393A Systemutveckling och projekt för ingenjörer
30 hp från kurser på andra läsåret på högskoleingenjörsprogrammet i Datateknik och mobil IT, varav minst 2 av kurserna DA382A (7,5 hp), DA267A (7,5 hp), samt DA383A (7,5hp) ska ingå.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen DA343A Objektorienterad programutveckling, trådar och datakommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.
Syfte
Studenten skall genom att tillämpa ämneskunskaper utveckla en fördjupad förståelse för det datatekniska ämnesområdet och lämpliga arbetsmetoder. I kursen utvecklar och programmerar studenten ett inbyggt system som del av en produkt som konstrueras i projektgrupper. Studenten utvecklar fördjupad förståelse för och erfarenhet av professionellt arbete i ett verklighetsförankrat ingenjörsprojekt.
Kursen syftar även till att studenten fördjupar tidigare kunskaper i programmering, analys och design samt projektarbete. Kursen behandlar programvarukonstruktion ur ett tekniskt perspektiv med fokus på arkitektur, testning (verifiering och validering).
Innehåll
Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper i projekt som drivs enligt principer inom programvaruteknik
Kursen innehåller följande moment:
- Teknisk problemlösning och lösningsutvärdering
- Strukturerad och iterativ programvaruutveckling
- Projektplanering
- Design och användning av arkitekturer och komponentbaserad utveckling
- Testning av programvaras kvalitet och tillförlitlighet
- Vidareutveckling och återanvändning av programvarukomponenter
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för samspelet mellan programvara och maskinvara och dess roll inom produktutveckling
- redogöra för några strukturerade metoder för utveckling av datorbaserade system och kunna prioritera i valet mellan dessa
- tolka lämpliga mätetal med avseende på programvarans kvalitet
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga samarbeta i en projektgrupp
- hantera problemformuleringar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
- planera och med adekvata, iterativa metoder utveckla och testa (verifiera och validera) programvara inom givna ramar
- muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och kunna diskutera, förklara och försvara framlagd information, problem och slutsatser i dialog med olika grupper
- välja lämpliga arkitektoniska modeller utifrån kravspecifikationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna kritiskt granska och analysera rapporter och under seminarier bidra med nya perspektiv
- kunna göra värderingar om möjligheter och begränsningar för föreslagna programvarulösningar.
- Kunna identifiera, exemplifiera och tillgodose sitt behov av ytterligare kunskap under projektets gång.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppseminarier, grupphandledning och projektarbete samt självstudier.
Gruppindelning och tilldelning av projektuppgifter kan ske baserat på tidigare tagna kurser som anses behövas för att kunna lösa uppgiften.
Bedömningsformer
Examination sker i form av kontinuerliga muntliga och skriftliga redovisningar - individuellt och i grupp. Betygsättningen avser såväl den ämnesinriktade som den integrerade delen av projektarbetet. Dessa bedöms både utifrån projektarbetets slutresultat och hur projektet bedrivits som process. Aktivt deltagande på gruppseminarier, gruppvis inlämning av olika skriftliga rapporter samt en kontinuerlig dokumentation av individuella bidrag och reflektioner i form av projektanteckningar ingår i examinationen.
Bedömningsformerna består av
- gruppseminarier 3 hp,
- skriftliga inlämningar 7 hp, och
- projektarbete 5 hp
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget 3 av studentens måluppfyllelse av kursens samtliga lärandemål.
Betyg över 3 baseras på ett vägt medelvärde av betygen på respektive lärandemål och där även antal poäng i respektive bedömningsform vägs in.
Måluppfyllelsen bedöms med hjälp av en bedömningsmatris, som tillhandahålls av kursansvarig lärare.
Kurslitteratur
- Abrahamsson, Per (2009), Systematisk Produktutveckling, R & D management, Höör.
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Bass, L.: Clements, P.: Katzman, R. Software Architecture in Practice. Addison-Wesley, 3:e utgåvan, 2012
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Myers, G.: Badgett, T.: Sandler,C. The Art of Software Testing. John Wiley & Sons, 3:e utgåvan, 2011
- Pahl, Gerhard & Wallace, Ken (red.) (2007). Engineering design: a systematic approach. 3rd ed. Berlin: Springer (finns som e-bok)
Studenten förväntas också söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.