Grundnivå
- 10 hp från kursen DA215A Datateknik
- 9 hp från kursen DA339A Objektorienterad programmering
- 3,5 hp från kursen DA216A Dator- och Internetteknik
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper motsvarande Analys A 7,5 hp
Inget huvudområde
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.
Kursen innehåller följande moment:
- Grunderna i insamlande av mobil sensordata
- Sinusformat tidsberoende
- Signalspektrum
- Sampling, A/D-omvandling, vikning, D/A-omvandling
- Frekvensfunktionsbegreppet
- Fourieranalys
- FIR-filter och IIR-filter, överförings- och frekvensfunktioner
- Implementering av digitala filter i inbyggda system
- Tillämpningar av signalbehandling för Internet-of-Things
- Dataanalys i sensornätverk
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse för:
- grundläggande teori inom signalbehandling och filterdesign
- användning av signalbehandling av data från sensorer
- hantering av stora datamängder i sensorsystem
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- konstruera och testa programvara för digital signalbehandling
- behandla dataströmmar från sensorsystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt förhålla sig till innehåll i litteratur, teknisk dokumentation, marknadsföringsmaterial och material på internet inom sensorsområdet
Föreläsningar, laborationer, gästföreläsningar och projektuppgifter.
Krav för Godkänd: Godkänt betyg på samtliga ingående delar.
- muntlig och skriftlig tentamen (2 hp, TH)
- laborationsuppgifter (3 hp, UG)
- skriftlig inlämning och muntlig presentation av projektuppgift (2,5 hp, TH)
Slutbetyget grundas på tentamen.
- McClellan, James H., Schafer, Ronald W. & Yoder, M. A. (2014). Signal processing first. International ed Upper Saddle River, NY: Pearson Prentice Hall
Litteratur om Databehandling av sensorsystem tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.