Kursplan hösten 2023
        
    
        Kursplan hösten 2023
    
    Benämning
            Projektledning II
        Engelsk benämning
            Project Management II
        Kurskod
            BY209B
        Omfattning
            10 hp
        Betygsskala
            UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Inrättandedatum
                2011-02-24
            Fastställandedatum
            2022-05-09
        Gäller från
            2022-08-29
        Behörighetskrav
            Godkänd kurs:
BY206B alternativt BY206C Projektledning I, 5 hp
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i programmet Arkitektur, visualisering & kommunikation.
        Syfte
        Syftet är att studenten ska fördjupa sin kunskap om och förståelse av projektledning och arbete i projektform ur organisationsteoretiska och socialpsykologiska perspektiv samt utveckla färdigheter i akademiskt skrivande.
Innehåll
        Kursen omfattar
- projektledning och projektledningsmetodik
 - projektorganisationen och dess omgivning
 - grupp och ledarskap i teori och praktik
 
Lärandemål
        Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
- fördjupad förståelse av ledning och styrning av genomförandeprojekt och utvecklingsprojekt
 - fördjupad förståelse av gruppdynamiska begrepp och processer
 - kunskaper om faktorer som påverkar effektivitet i ett teamarbete
 
Färdighet och förmåga 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- genomföra en analys av ett projekt ur såväl ett processperspektiv som ett strukturperspektiv
 - använda kartläggningsverktyg för undersökning av gruppdynamik och teamarbete
 - kritiskt analysera och jämföra olika teorier inom området gruppdynamik och teamarbete
 - uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna kritiskt reflektera över:
- hur individens roll i projektarbete påverkas av gruppdynamiska processer och sociala strukturer
 - sitt eget bidrag som gruppmedlem för gruppdynamiska processer och effektivitet i ett teamarbete
 
Arbetsformer
        Föreläsningar
Självstudier
Obligatoriska seminarier
Handledningstillfällen
Bedömningsformer
        Examination sker, dels genom, visuell representation, skriftlig och muntlig redovisning vid två obligatoriska seminarietillfällen, dels genom en skriftlig rapport av en kartläggning av gruppklimat.
Seminarium 1: 3 hp (UG) (lärandemål 1)
Seminarium 2: 3 hp (UG) (lärandemål 4)
Rapport: 4 hp (UG) (lärandemål 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9)
För betyget godkänt krävs godkänt individuellt aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt godkänd skriftlig rapport som visar ett kritiskt förhållningssätt och en tydlig formell struktur.
Kurslitteratur
            Borrmann, A., König, M., Koch, C. & Beetz, J. (red.) (senaste upplagan). Building Information Modeling Technology Foundations and Industry Practice. Springer International Publishing, Cham.
- Building, C.I.O. (senaste upplagan). Code of Practice for Project Management for Construction and Development. John Wiley & Sons, Hoboken.
 - De Marco, A. (senaste upplagan). Project Management for Facility Constructions A Guide for Engineers and Architects. Springer International Publishing, Cham.
 - Hootman, T. (senaste upplagan). Net zero energy design: a guide for commercial architecture. John Wiley, Hoboken.
 - Ottosson, H. (senaste upplagan). Practical project management: for building and construction. CRC Press, Boca Raton.
 
Kursvärdering
        Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
        Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.