Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

Projektledning II

Engelsk benämning

Project Management II

Kurskod

BY209B

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2011-02-24

Fastställandedatum

2022-05-09

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs:
BY206B alternativt BY206C Projektledning I, 5 hp

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Arkitektur, visualisering & kommunikation.

Syfte

Syftet är att studenten ska fördjupa sin kunskap om och förståelse av projektledning och arbete i projektform ur organisationsteoretiska och socialpsykologiska perspektiv samt utveckla färdigheter i akademiskt skrivande.

Innehåll

Kursen omfattar
  • projektledning och projektledningsmetodik
  • projektorganisationen och dess omgivning
  • grupp och ledarskap i teori och praktik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
  • fördjupad förståelse av ledning och styrning av genomförandeprojekt och utvecklingsprojekt
  • fördjupad förståelse av gruppdynamiska begrepp och processer
  • kunskaper om faktorer som påverkar effektivitet i ett teamarbete
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • genomföra en analys av ett projekt ur såväl ett processperspektiv som ett strukturperspektiv
  • använda kartläggningsverktyg för undersökning av gruppdynamik och teamarbete
  • kritiskt analysera och jämföra olika teorier inom området gruppdynamik och teamarbete
  • uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna kritiskt reflektera över:
  • hur individens roll i projektarbete påverkas av gruppdynamiska processer och sociala strukturer
  • sitt eget bidrag som gruppmedlem för gruppdynamiska processer och effektivitet i ett teamarbete

Arbetsformer

Föreläsningar
Självstudier
Obligatoriska seminarier
Handledningstillfällen

Bedömningsformer

Examination sker, dels genom, visuell representation, skriftlig och muntlig redovisning vid två obligatoriska seminarietillfällen, dels genom en skriftlig rapport av en kartläggning av gruppklimat.
Seminarium 1: 3 hp (UG) (lärandemål 1)
Seminarium 2: 3 hp (UG) (lärandemål 4)
Rapport: 4 hp (UG) (lärandemål 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9)
För betyget godkänt krävs godkänt individuellt aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt godkänd skriftlig rapport som visar ett kritiskt förhållningssätt och en tydlig formell struktur.

Kurslitteratur

  • Borrmann, A., König, M., Koch, C. & Beetz, J. (red.) (senaste upplagan). Building Information Modeling Technology Foundations and Industry Practice. Springer International Publishing, Cham.

  • Building, C.I.O. (senaste upplagan). Code of Practice for Project Management for Construction and Development. John Wiley & Sons, Hoboken.
  • De Marco, A. (senaste upplagan). Project Management for Facility Constructions A Guide for Engineers and Architects. Springer International Publishing, Cham.
  • Hootman, T. (senaste upplagan). Net zero energy design: a guide for commercial architecture. John Wiley, Hoboken.
  • Ottosson, H. (senaste upplagan). Practical project management: for building and construction. CRC Press, Boca Raton.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.