Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Benämning

Projektledning II

Engelsk benämning

Project Management II

Kurskod

BY209B

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2015-05-07

Gäller från

2015-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs:
BY206B alternativt BY206C Projektledning I, 5 hp

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Arkitektur, visualisering & kommunikation.

Syfte

Syftet är att studenten ska fördjupa sin kunskap om och förståelse av projektledning och arbete i projektform ur organisationsteoretiska och socialpsykologiska perspektiv samt utveckla färdigheter i akademiskt skrivande.

Innehåll

Kursen omfattar
  • projektledning och projektledningsmetodik
  • projektorganisationen och dess omgivning
  • grupp och ledarskap i teori och praktik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
  • fördjupad förståelse av ledning och styrning av genomförandeprojekt och utvecklingsprojekt
  • fördjupad förståelse av gruppdynamiska begrepp och processer
  • kunskaper om faktorer som påverkar effektivitet i ett teamarbete
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • genomföra en analys av ett projekt ur såväl ett processperspektiv som ett strukturperspektiv
  • använda kartläggningsverktyg för undersökning av gruppdynamik och teamarbete
  • kritiskt analysera och jämföra olika teorier inom området gruppdynamik och teamarbete
  • uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna kritiskt reflektera över:
  • hur individens roll i projektarbete påverkas av gruppdynamiska processer och sociala strukturer
  • sitt eget bidrag som gruppmedlem för gruppdynamiska processer och effektivitet i ett teamarbete

Arbetsformer

Föreläsningar ca 30 timmar
Självstudier ca 220 timmar
Obligatoriska seminarier ca 15 timmar
Handledningstillfällen ca 3 timmar

Bedömningsformer

Examination sker, dels genom, visuell representation, skriftlig och muntlig redovisning vid två obligatoriska seminarietillfällen, dels genom en skriftlig rapport av en kartläggning av gruppklimat.
Seminarium 1: 3 hp (UG) (lärandemål 1)
Seminarium 2: 3 hp (UG) (lärandemål 4)
Rapport: 4 hp (UG) (lärandemål 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9)
För betyget godkänt krävs godkänt individuellt aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt godkänd skriftlig rapport som visar ett kritiskt förhållningssätt och en tydlig formell struktur.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Andersen, E. S., Grude, K.V. & Haug, T. (1998). Målinriktad projektstyrning, Studentlitteratur, Lund.
  • Björklund, M. & Paulsson, U. (2007). Seminarieboken. Studentlitteratur, Lund.
  • Olsson, E. (1998). På spaning efter gruppens själ. Gruppen i teori och praktik. Studentlitteratur, Lund.
  • West, M. (2004). Effective Teamwork. Blackwell Publishers, Oxford.
  • Utdelat material i form av artiklar, utdrag ur kurslitteratur, case och övningsuppgifter.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.