Kursplan hösten 2016
        
    
        Kursplan hösten 2016
    
    Benämning
            Projektledning II
        Engelsk benämning
            Project Management II
        Kurskod
            BY209B
        Omfattning
            10 hp
        Betygsskala
            UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Fastställandedatum
            2015-05-07
        Gäller från
            2015-08-31
        Behörighetskrav
            Godkänd kurs:
BY206B alternativt BY206C Projektledning I, 5 hp
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i programmet Arkitektur, visualisering & kommunikation.
        Syfte
        Syftet är att studenten ska fördjupa sin kunskap om och förståelse av projektledning och arbete i projektform ur organisationsteoretiska och socialpsykologiska perspektiv samt utveckla färdigheter i akademiskt skrivande.
Innehåll
        Kursen omfattar
- projektledning och projektledningsmetodik
 - projektorganisationen och dess omgivning
 - grupp och ledarskap i teori och praktik
 
Lärandemål
        Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
- fördjupad förståelse av ledning och styrning av genomförandeprojekt och utvecklingsprojekt
 - fördjupad förståelse av gruppdynamiska begrepp och processer
 - kunskaper om faktorer som påverkar effektivitet i ett teamarbete
 
Färdighet och förmåga 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- genomföra en analys av ett projekt ur såväl ett processperspektiv som ett strukturperspektiv
 - använda kartläggningsverktyg för undersökning av gruppdynamik och teamarbete
 - kritiskt analysera och jämföra olika teorier inom området gruppdynamik och teamarbete
 - uppvisa färdigheter i akademiskt skrivande
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna kritiskt reflektera över:
- hur individens roll i projektarbete påverkas av gruppdynamiska processer och sociala strukturer
 - sitt eget bidrag som gruppmedlem för gruppdynamiska processer och effektivitet i ett teamarbete
 
Arbetsformer
        Föreläsningar ca 30 timmar
Självstudier ca 220 timmar
Obligatoriska seminarier ca 15 timmar
Handledningstillfällen ca 3 timmar
Bedömningsformer
        Examination sker, dels genom, visuell representation, skriftlig och muntlig redovisning vid två obligatoriska seminarietillfällen, dels genom en skriftlig rapport av en kartläggning av gruppklimat.
Seminarium 1: 3 hp (UG) (lärandemål 1)
Seminarium 2: 3 hp (UG) (lärandemål 4)
Rapport: 4 hp (UG) (lärandemål 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9)
För betyget godkänt krävs godkänt individuellt aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt godkänd skriftlig rapport som visar ett kritiskt förhållningssätt och en tydlig formell struktur.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            - Andersen, E. S., Grude, K.V. & Haug, T. (1998). Målinriktad projektstyrning, Studentlitteratur, Lund.
 - Björklund, M. & Paulsson, U. (2007). Seminarieboken. Studentlitteratur, Lund.
 - Olsson, E. (1998). På spaning efter gruppens själ. Gruppen i teori och praktik. Studentlitteratur, Lund.
 - West, M. (2004). Effective Teamwork. Blackwell Publishers, Oxford.
 - Utdelat material i form av artiklar, utdrag ur kurslitteratur, case och övningsuppgifter.
 
Kursvärdering
        Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.