Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Byggd miljö: Byggprocessen
Engelsk benämning
Built environment: The Construction Process
Kurskod
BY120C
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i programmet Arkitektur, visualisering och kommunikation.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förståelse av och kunskap om förutsättningarna för byggande ur ekonomiska, juridiska och organisatoriska aspekter.
Innehåll
- beställarens planerings- och projekteringsarbete
- upphandling och upphandlingsformer
- tidplaner
- entreprenadjuridik
- fastighetsfinansiering
- helhetsbild ges av byggprocessens aktiviteter
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- kunskap om vanligen förekommande begrepp inom byggprocessen (1)
- förståelse av samspelet mellan byggprocessens aktörer (2)
- förståelse av hur den egna professionskunskapen är kopplad till processer för byggande (3)
- kunskap om grundläggande entreprenadjuridik (4)
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna utföra delar av det grundläggande planeringsarbete som normalt förekommer i byggprocessen (5)
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, arbetsplatsbesök, seminarium samt självstudier.
Seminarium, gästföreläsningar samt arbetsplatsbesök utgör obligatoriska moment ca 5 timmar.
Bedömningsformer
För betyget godkänd krävs:
- Godkänt projektarbete inklusive individuell aktiv medverkan i obligatoriska moment (3,5 hp) (betygsskala U, G, VG). Examinerar lärandemål 1, 2 och 3.
- Godkända inlämningsuppgifter (1,5 hp) (betygsskala U, G). Examinerar lärandemål 4 och 5.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänt projektarbete inklusive individuell aktiv medverkan i obligatoriska moment.
Kurslitteratur
- Laessöe, J. (2008). Participation and Suistainable Development: The Role and Challenges of Mediating Agents, kap. 9, s. 155-158, ur Reid, Alan, Jensen, Bjarne Bruun, Nikel, Jutta & Simovska, Venka (red.) (2007). Participation and learning: perspectives on education and the environment, health and sustainability. Springer, New York.
- Latour, B. (1996). Trains of Thoughts – Piaget, Formalism, and the Fifth Dimension. In Common Knowledge Winter 1997, Vol.6 n°3, pp. 170-191 (artikeln är tillgänglig elektroniskt på www.bruno-latour.fr).
- Latour, B. & Yaneva A. (2008). Give me a Gun and I Will Make all Buildings Move: An Ant´s View of Architecture. I Geiser, Reto (ed.), Explorations in Architecture: Teaching, Design, Research, Basel: Birkhäuser, pp. 80-89 (artikeln är tillgänglig elektroniskt på www.bruno-latour.fr).
- Sandin, G. (2013). Democracy on the Margin: Architectural Means of Appropriation in Governmental Alteration of Space. Architectural Theory Review, 18:2 pp. 234 – 250.
- Söderberg, J. (2005). Att upphandla byggprojekt. Studentlitteratur. (Kapitel i urval).
- ABK 09. Byggandets kontraktskommitté, 2009.
- Allmänna Bestämmelser, AB 04. Byggandets kontraktskommitté, 2004.
- Utdelat kursmaterial.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.