Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt minst engelska 6 eller motsvarande.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 91-120 hp.
Syftet med kursen är att fördjupa kunskapen om olika kritiska perspektiv och hur dessa kan tillämpas vid studier av ledarskap och organisationer. Kursen fokuserar på organisationer som maktregimer med ett särskilt fokus på genus.
Kursen består av två delmoment:
- Kritiska perspektiv på ledning och organisering (7,5 hp): Kursen syftar till att ge studenterna verktyg för att kunna analysera och identifiera olika former av ojämlikheter inom organisationer. Det första delmomentet presenterar en rad olika teoretiska perspektiv som utforskar hur ojämlikheter baserade på t ex genus, ras/etnicitet, klass och sexualitet tar sig i uttryck och formar organisationer, samt hur olika former av ledarskap svarar på dessa ojämlikheter.
- Genus på arbetsplatsen (7,5 hp): Kursen är utformad för att utveckla ett teoretiskt ramverk för hur vi kan förstå genus på arbetsplatsen. Detta görs utifrån individ-, grupp-och organisationsperspektiv. I kursen analyseras nyckelbegrepp och teorier om genusskillnader, könsuppdelat arbete, avlönat och oavlönat arbete samt genusideologier. För att kunna identifiera och utveckla interventioner och praktiker som främjar jämlikhet och inkludering på arbetsplatsen görs en kritisk granskning av regler och organisatoriska strategier för jämställdhet.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Identifieraoch argumentera för vikten av att ta hänsyn till kritiska perspektiv vid studier av ledning och organisering.
- Kritiskt analysera de teoretiska antagandena som ligger till grund för hur vi tänker på makt och hur dessa hänger samman vid ledning och organisering av arbetet.
- Förstå skillnaden mellan konceptualisering av köns- och maktförhållanden som en kategori och köns- och maktförhållanden som något som "görs".
- Identifiera och utveckla insatser och metoder som främjar jämlikhet, integration och samarbete.
Undervisningen kommer att ske genom grupparbete, debatter och diskussioner, case-arbete och individuella övningsuppgifter.
- Delmoment 1 (lärandemål 1 och 2) examineras genom en individuell skriftlig tentamen 7,5 hp. Betygsskala: A-E, U.
- Delmoment 2 (lärandemål 3 och 4) examineras genom ett case-arbete som genomförs i grupp och som redovisas både skriftligt och muntligt 7,5 hp. Betygsskala: UG.
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända. Slutbetyg på kursen bestäms av betyget på den individuella tentamen.
- Ahmed, S. (2012). On being included: Racism and diversity in institutional life. Duke University Press, Durham.
- Jørgensen, K. M. (2023). The ethics of sustainability in management. Storymaking in organizations. Routledge, London. (eBook available).
- Kumra, S., Simpson, R., Burke, R. (2016). The Oxford Handbook of Gender in Organizations. Oxford university press, Oxford.
- Kumra, S. & Manfredi, S. (2012). Managing Equality and Diversity. Oxford University Press, Oxford.
- Tyler, M. (2020). Judith Butler and Organization Theory. Routledge, London. (eBook available).
Vetenskapliga artiklar kommer att tillhandahållas elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.