Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Farmaci: Klinisk farmaci och samhällsfarmaci II
Engelsk benämning
Pharmacy: Clinical and Social Pharmacy II
Kurskod
RP152A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-12-16
Gäller från
2025-10-06
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla och fördjupa sin kompetens att arbeta konsultativt, systematiskt och etiskt med läkemedelsfrågor i vårdteamet, med patienten eller kunden och i samhället. Detta genom att vara inriktad på att identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP).
Kursen behandlar hur klinisk farmaci utövas och vilka kompetenser som behövs för utövandet. Kursen fördjupar kompetenser inom läkemedelsepidemiologi och farmakoterapi, baserat på EBM (evidensbaserad medicin) samt aktiviteter och metoder för att praktisera detta i ett vårdperspektiv med patient och sjukvårdspersonal i centrum. Studenten genomför fältstudier i vården med fokus på läkemedelsavstämning och läkemedelsgenomgång.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för läkemedelsrelaterade problem (LRP) och evidensbaserad läkemedelsbehandling vid några vanliga sjukdomstillstånd,
2. genomföra en patientintervju för att identifiera en aktuell läkemedelslista samt identifiera och redogöra för en patients LRP vid vårdövergångar,
3. redogöra för hur en läkemedelsgenomgång genomförs och hur förbättringar i förskrivning och uppföljning föreslås till läkare,
4. beskriva och reflektera över hur kompetens inom evidensbaserad medicin, klinisk farmaci, läkemedelsepidemiologi, hälsoekonomi och patientkommunikation kan bidra till att arbeta konsultativt för att identifiera och lösa patientens LRP, och
5. identifiera och reflektera över etiska och professionella dilemman i samband med utövandet av klinisk farmaci, den egna professionens betydelse i olika situationer och sin egen roll i samarbetet med företrädare för andra professioner.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, föreläsningar, praktiska övningar och handledning vid fältstudier. Lärandemål 1 kopplas till seminarier och föreläsningar i farmakoterapi. Lärandemål 2-5 kopplas till fältstudier. Lärandemål 2 kopplas dessutom till interaktiva övningar baserat på strukturerade patientfall och intervjuer med OSCE metodik (Objective Structured Clinical Examination). Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är seminarier, OSCE övningar och 16 timmars fältstudier. Vid frånvaro i samband med fältstudier ska studenten genomföra fältstudien vid ett tillfälle som bestäms i samråd med kursansvarig lärare.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom individuella muntliga seminarier och lärandemål 2 genom OSCE. Lärandemål 3-5 examineras genom en skriftlig individuell reflektion och en muntlig presentation i grupp. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1 och 2 läggs vid studentens kommunikativa förmåga att redogöra för LRP och evidensbaserad läkemedelsbehandling. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3-5 ligger på studentens överväganden rörande betydelsen av farmaceutens kompetens att lösa patientens och vårdens LRP.
För betyget G krävs närvaro vid de obligatoriska momenten, godkända skriftliga och muntliga redovisningar. För betyget VG krävs dessutom att den skriftliga reflektionen bedöms som väl godkänd. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid. Vid frånvaro i samband med fältstudier ska studenten genomföra fältstudien vid ett tillfälle som bestäms i samråd med kursansvarig lärare. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Cipolle RJ, Strand L, Morley P (2012). Pharmaceutical Care Practice (upplaga 3). McGraw-Hill Companies Division, New York, NY, USA. 263 av 697 s.
Eriksson T (2014). Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s. www.lu.se/medcul.
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Greenhaulgh T (2014) How to read a paper. The basics of evidence based medicine (upplaga 4). Blackwell Publishing , BMJ Books, Hoboken, NJ, USA. 238 s.
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket (senaste upplagan).
Strom BL, Kimmel SE, Hennessy S (2013). Textbook of Pharmacoepidemiology (upplaga 2) John Wiley & Son, Hoboken, NJ, USA.. 140 av 481 s.
Kompendier utdelas under kursens gång.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.