EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Farmaci: Klinisk farmaci och samhällsfarmaci II

Engelsk benämning

Pharmacy: Clinical and Social Pharmacy II

Kurskod

RP152A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2025-02-25

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.

Huvudområde

HSFAR / Farmaci

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.

Innehåll

Kursen är en utvidgning och fördjupning av tidigare kurs i klinisk farmaci och samhällsfarmaci I på programmet. Syftet med kursen är att studenten ska utveckla och fördjupa sin kompetens att arbeta konsultativt, systematiskt och etiskt med läkemedelsfrågor i vårdteamet, med patienten eller kunden och i samhället. Detta genom att vara inriktad på att identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP).

Kursen behandlar hur klinisk farmaci utövas och vilka kompetenser som behövs för utövandet. Kursen fördjupar kompetenser inom läkemedelsepidemiologi och farmakoterapi, baserat på EBM (evidensbaserad medicin) samt aktiviteter och metoder för att praktisera detta i ett vårdperspektiv med patient och sjukvårdspersonal i centrum.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för läkemedelsrelaterade problem (LRP) och evidensbaserad läkemedelsbehandling vid några vanliga sjukdomstillstånd,
  2. genomföra en patientintervju för att identifiera en aktuell läkemedelslista samt identifiera och redogöra för en patients LRP vid vårdövergångar,
  3. genomföra en läkemedelsgenomgång och till läkare föreslå förbättringar i förskrivning och uppföljning,
  4. beskriva och reflektera över hur kompetens inom evidensbaserad medicin, klinisk farmaci, läkemedelsepidemiologi, hälsoekonomi och patientkommunikation kan bidra till att arbeta konsultativt för att identifiera och lösa patientens LRP, och
  5. identifiera och reflektera över etiska och professionella dilemman, liksom hållbarhets-och jämställdhetsperspektivet i samband med utövandet av klinisk farmaci, den egna professionens betydelse i olika situationer och sin egen roll i samarbetet med företrädare för andra professioner.

Arbetsformer

Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Lärandemål 1 kopplas till seminarier och föreläsningar i farmakoterapi. Lärandemål 1–5 kopplas till interaktiva övningar, rollspel och seminarier. Lärandemål 2-3 genomförs med interaktiva övningar baserat på strukturerade patientfall och intervjuer med OSCE metodik (Objective Structured Clinical Examination Obligatoriska moment är seminarier och övningar.

Bedömningsformer

Lärandemål 1 examineras genom individuella muntliga seminarier och lärandemål 2–3 genom OSCE och skriftliga examination av patientfall. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1–3 läggs vid studentens kommunikativa förmåga att redogöra för LRP och evidensbaserad läkemedelsbehandling. Lärandemål 4–5 examineras genom interaktiva reflektionsseminarier baserat på patientfallen. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1–5 ligger på studentens överväganden rörande betydelsen av farmaceutens kompetens att lösa patientens och vårdens LRP.

Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.

För betyget G krävs att de obligatoriska momenten är genomförda, samt att skriftliga och muntliga examinationer samt OSCE är godkända För betyget VG krävs dessutom att OSCE och skriftlig examination av patientfall bedöms som väl godkänd.

Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat

Kurslitteratur

Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur, Lund. 50 av 622 s.

Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 30 av 122 s.

FASS. Läkemedelsindustriföreningen. (www.fass.se).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.