Grundnivå
120 hp avklarade kurser inom programmet inklusive kurserna:
- MA209A Analys A och linjär algebra
- MT106A Mekanik, statik
- MT149A Hållfasthetslära
Inget huvudområde
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik.
Kursens innehåll bestäms för varje student i samråd med kursansvarig och handledare.
I kursen ingår momenten:
- inledande litteraturstudie som definierar och begränsar arbetet
- genomförande av det egna arbetet samt redovisning av arbetet i skriftlig rapport
- muntlig presentation av eget genomfört arbete samt skriftlig och muntlig opposition på annat examensarbete
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten visa:
- kunskap och förståelse för maskin- och materialteknik, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet
- kunskap om tillämpliga metoder inom området
- fördjupad kunskap inom någon del av området
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten visa:
- förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra komplexa uppgifter inom givna tidsramar
- förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för process och resultat
- förmåga att muntligt och skriftligt diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom maskin- och materialteknik
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten:
- kunna göra bedömningar inom maskin- och materialteknik med hänsyn till relevanta näringslivsförankrade, vetenskapliga och brukarorienterade aspekter
- visa insikt om kunskapens och yrkesrollens inverkan och ansvar i relation till samhället
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Handledning och seminarier.
Arbetets planering ska beskrivas i en utökad projektbeskrivning som ska innehålla bland annat en tidsplan och litteraturstudie med beskrivning av metoderna som kommer användas i arbetet. Arbetet ska redovisas dels i en skriftlig rapport, dels muntligt vid ett seminarium. Rapporten ska skrivas på svenska eller engelska och innehålla en sammanfattning på svenska och en på engelska. Skriftlig opposition genomförs på ett annat arbetes skriftliga och muntliga framställning.
Examinationsmoment: skriftlig och muntlig framställning.
För godkänt examensarbete krävs att följande moment är fullgjorda:
- godkänd projektbeskrivning 1 hp
- godkänd muntlig redovisning och opposition 1 hp
- godkänd skriftlig rapport 13 hp
- Backman, Jan (2015). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur
- Björklund, Maria (2012). Seminarieboken. Lund: Studentlitteratur
- Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim-Paul, Finn (2014). Att utreda, forska och rapportera. Malmö: Liber ekonomi
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.