Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde.
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap och förståelse för projekt- och produktionsledning. Kursen utgår främst från exempel från mediebranschen.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande ledarskapsteori och organisationsteori
- redogöra för de olika arbetsuppgifter som förekommer i projektledarrollen
- förklara hur intrapersonella processer och kommunikation påverkar relationer med medarbetare och kunder
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa grundläggande metoder för projektplanering och projektledning
- kritiskt bedöma projekt som organisationsform i relation till allmän organisationsteori
- hantera individuella, gruppdynamiska och organisatoriska faktorer i projekt
- praktiskt tillämpa olika principer och verktyg vid planering och genomförande av projekt- och produktionsledning
- muntligt och skriftligt presentera, argumentera för och förankra en idé och en målsättning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över styrning och ledning med hänsyn till samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter, inklusive makt och kön
- argumentera för hur individuella, gruppdynamiska och organisatoriska faktorer inverkar på projekt och projektledarrollen
Föreläsningar, seminarier, projekthandledning, projektarbete och självstudier.
Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:
- Inlämningsuppgifter (3 hp, UV)
- Projektarbete (3 hp, UV)
- Seminarier (1,5 hp, UG)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända
För betyget VG krävs att inlämningsuppgifter och projektarbete bedömts som VG.
- Alvesson, Mats och Sveningson, Stefan (red) (2007). Organisationer, ledning och processer. Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
- Hedin, Anders (2012) Presentationsteknik. En handbok i framgång. Lund: Studentlitteratur.
- Malmgren, Lars och Ragnarsson, Mats (2014). Att leda osäkra och komplexa projekt. Lund: Studentlitteratur.
- Skyttermoen, Torgeir och Vaagaasar, Anne Live (2017) Värdeskapande projektledning. Lund: Studentlitteratur
- Åkesson Röding, P. och Blomquist, C. (2010) Ledarskap: personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Utöver ovan nämnda litteratur, kan artiklar och annan litteratur tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.