Examen på grundnivå eller motsvarande samt 5 hp i högskolepedagogik eller motsvarande.
Inget huvudområde.
Syftet med kursen är att stärka kursdeltagarens kompetens att utveckla utbildningen inom det egna kunskapsomradet genom att relatera till teori och forskning inom högre utbildning. Arbetet ska relateras till kursdeltagarens institutionella kontext och förvantas knyta an till tidigare genomgångna högskolepedagogiska studier. Syftet är att arbetet ska kunna bidra till att utveckla verksamheten. Ett ytterligare syfte är att arbetet ska kunna ingå i kursdeltagarens pedagogiska meritportfölj. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.
Tonvikten ligger på formulering av en pedagogisk frågeställning, informationssökning, processkrivande och kollegial granskning av övriga kursdeltagares arbeten.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- ldentifiera pedagogiska utvecklingsbehov inom den egna verksamheten
- Formulera och avgränsa ett högskolepedagogiskt arbete
- ldentifiera och tillämpa relevant forskning och/eller teoribildning för det egna arbetet
Den storsta delen av kursen utgörs av ett eget självstandigt arbete. Seminarier med kollegial granskning utgör den primära arbetsformen vid kurstillfällena.
Kursen examineras skriftligt och muntligt genom flexibla former och beskriver ett utvecklingsprojekt samt presenterar didaktiska och pedagogiska överväganden i förhållande till detsamma.
Relevant litteratur väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledaren.