Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Benämning

Att arbeta med högskolepedagogisk utveckling

Engelsk benämning

Developing Teaching and Learning in Higher Education

Kurskod

HP611A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Inrättandedatum

2010-02-15

Fastställandedatum

2021-05-26

Gäller från

2022-01-17

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande samt 5 hp i högskolepedagogik eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

AXX

Syfte

Syftet med kursen är att stärka kursdeltagarens kompetens att utveckla utbildningen inom det egna kunskapsomradet genom att relatera till teori och forskning inom högre utbildning. Arbetet ska relateras till kursdeltagarens institutionella kontext och förvantas knyta an till tidigare genomgångna högskolepedagogiska studier. Syftet är att arbetet ska kunna bidra till att utveckla verksamheten. Ett ytterligare syfte är att arbetet ska kunna ingå i kursdeltagarens pedagogiska meritportfölj. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.

Innehåll

Tonvikten ligger på formulering av en pedagogisk frågeställning, informationssökning, processkrivande och kollegial granskning av övriga kursdeltagares arbeten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
  • ldentifiera pedagogiska utvecklingsbehov inom den egna verksamheten
  • Formulera och avgränsa ett högskolepedagogiskt arbete
  • ldentifiera och tillämpa relevant forskning och/eller teoribildning för det egna arbetet

Arbetsformer

Den storsta delen av kursen utgörs av ett eget självstandigt arbete. Seminarier med kollegial granskning utgör den primära arbetsformen vid kurstillfällena.

Bedömningsformer

Kursen examineras skriftligt och muntligt genom flexibla former och beskriver ett utvecklingsprojekt samt presenterar didaktiska och pedagogiska överväganden i förhållande till detsamma.

Kurslitteratur

Relevant litteratur väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledaren.