Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om matematik och matematikdidaktik i relation till förskolans utbildning och undervisning.
Delkurser
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik, 7.5 hp
I delkursen studeras matematiska begrepp och aktiviteter med relevans för förskolans utbildning. Däri ingår exempelvis problemlösning, taluppfattning, geometri, rumsuppfattning och mönster. Studenten identifierar matematiska händelser och diskuterar lekens betydelse för barns matematiska lärande. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning, 7,5 hp
Delkursen behandlar barns möjligheter att utveckla och använda matematisk förståelse inom ramen för förskolan, vilket problematiseras ur ett interkulturellt perspektiv. Med utgångspunkt i variationsteori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning med matematiska begrepp och förmågor i fokus. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för begrepp och resonera om samband mellan begrepp utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv,
- identifiera matematiska händelser och diskutera lekens betydelse för barns matematiska lärande.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- genomföra, analysera och värdera undervisning i matematik med utgångspunkt i variationsteori,
- problematisera matematikundervisning i förskola utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik, 7.5 hp
Delkursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning, 7,5 hp
Delkursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik, 7.5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning, 7,5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en muntlig examination.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 161-225) (64 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på kursens samtliga prov.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.