Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i bild, musik och drama samt färdigheter i hur estetik kan användas i förskolans utbildning och undervisning som kommunikations- och uttrycksform.
Delkurser
Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
I delkursen utvecklar studenten ämneskunskaper inom de estetiska ämnena bild, drama och musik. Studentens kunskaper omsätts och sätts på prov genom eget kreativt skapande. Olika former av kommunikation prövas utifrån ämnenas specifika uttryck. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Delkursen behandlar estetikens värde i förskolans utbildning där barns rätt att utrycka sig diskuteras och problematiseras. Vidare studeras förutsättningar för barns lek och lärande i relation till estetik och didaktik. Med utgångspunkt i didaktik planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning där de estetiska uttrycksformerna bild, drama och musik utgör grund för innehåll och form, såväl analogt som digitalt. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för ämneskunskaper och lärandeformer i bild, drama och musik,
- kommunicera genom bild, drama och musik
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- reflektera över estetiska uttrycksformers olika värden och funktioner i förskolans utbildning och undervisning,
- genomföra, analysera och värdera undervisning i bild, drama och musik med utgångspunkt i didaktik
Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
Delkursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Delkursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en muntlig presentation med gestaltning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Delkursens samtliga mål examineras genom en skriftlig examination.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups (kapitel 1-3) (89 s)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 11-118) (107 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik . Stockholm: Liber (s. 68-153) (85 s)
Lindström, Lars (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. KRUT Nr 133-134, s. 57-68 (12 s) (tillgänglig på internet)
Liset, Marte Svedrup; Myrstad, Anne & Svedrup, Toril (red.) (2011). Møter i bevegelse: å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget (s. 11-86 och 161-174) (90 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups (kapitel 4-7) (101 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 95-166) (71 s)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s) (tillgänglig på internet)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. Stockholm: Liber (158 s)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & demokrati, Vol 14, nr 1, s. 11-33 (23 s) (tillgänglig på Canvas)
Thorkildsen, Kari (2011). Den vilde babyreisen. I Bakke, Kari; Jenssen, Cathrine; Sæbø, Aud Berggraf (red.),Kunst, kultur og kreativitet: kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (s. 99-126) (27 s) (tillhandahålls av lärare)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan . Lund: Studentlitteratur (s. 99-158) (59 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på kursens samtliga prov.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.